Friday, September 23, 2011

Will Google+ replace Facebook?


Pada 21 September 2011, Google+ finally open to all. So for those yang belum ada account Google+, bolehlah sign-up kat GOOGLE+. Sebelum ini Google+ adalah limited dan hanya sesiapa yang menerima invitation sahaja yang boleh sign-up. Masih jauh perjalanan Google+ untuk menyamai jumlah users Facebook yang telah mencapai lebih daripada 800 million users dan Twitter lebih daripada 100 million users.

For those yang masih tertanya-tanya apakah Google+ ini, Google+ merupakan salah satu social network seperti Facebook, Friendster, Myspace, etc. Bila cakap social network, sometime ada yang tidak faham, tapi bila cakap Facebook, semua orang dapat boleh faham. Betapa hebatnya Facebook ini sampai boleh dikatakan hampir seluruh rakyat Malaysia ada account Facebook ini tidak kira dari pelbagai peringkat umur. 

Ramai yang tidak sedar, once kita join social network, privacy kita akan semakin terdedah di seluruh dunia. Next time aku akan ceritakan pasal privacy ini. Terpulang kepada seseorang itu untuk menilai kebaikan & keburukan apabila mereka join sesuatu social network ini kerana sememangnya terdapat kebaikan & keburukannya apabila kita join social network ini.

Sekarang berbalik kepada tajuk, will Google+ replace Facebook? Aku selalu terfikir, adakah Google+ ini akan menggantikan (killed) Facebook seperti Facebook menggantikan Friendster atau Myspace? Jawapannya TIDAK (NO) tapi bukan kerana Google+ tidak menarik atau berjaya cuma disebabkan faktor-faktor tertentu. Services & technology companies never kill or replace each other. Cuma ia bergantung kepada users demand. Sebagai contoh, televisyen tidak akan dapat menggantikan radio sehingga hari ini walaupun telah sampai ke tahap technology 3D, disebabkan masih terdapat faktor-faktor tertentu membuatkan radio masih diperlukan. Sama juga seperti internet. Internet juga tidak dapat menggantikan televisyen disebabkan faktor-faktor tertentu. 

Maybe ramai yang tidak berminat untuk sign-up Google+ kerana pada mereka dah terlalu banyak social network ini dan kawan-kawan semua dah ada di Facebook so nak buat apa sign-up Google+ ini pula. Its depends, macam yang aku bagi tahu awal tadi, setiap social network ini juga ada kebaikan & keburukan masing-masing terutamanya dari segi privacy tadi. For me, dari segi privacy, Google+ is better than Facebook and that why lately Facebook banyak update dari segi privacy setting. For those yang nak tahu apa perbezaan Google+ dengan Facebook, kenalah explore sendiri. Maybe at 1st, korang akan rasa susah nak membiasakan diri dengan interface Google+ sama seperti korang nak membiasakan diri dengan Facebook masa awal-awal dahulu. Memandangkan Facebook pun lately ini dah banyak ubah interface, why not you try Google+ juga. For those yang dah ada gmail, boleh terus sign-up Google+ ini. Kesimpulannya, Google+ will not replace Facebook but maybe Facebook will fall on its sword and give Google+ a chance to take its place.


No comments: