Wednesday, September 28, 2011

NFC Hub di Malaysia

What is NFC? Sila baca di Near Field Communication in Malaysia. NFC Hub akhirnya telah dilancarkan secara rasminya di Malaysia. Apakah fungsi NFC Hub ini? NFC Hub ini berfungsi untuk mempromosikan technology NFC di Malaysia. Seperti yang anda maklum, Maxis Fast Tap telahpun menggunakan technology NFC, cuma mungkin disebabkan kurangnya promosi membuatkan technology NFC ini masih belum diketahui umum di Malaysia.

Dengan adanya NFC Hub ini, para pengguna dan peniaga-peniaga di Malaysia bolehlah membuat tempahan tag NFC masing-masing terus di Malaysia untuk digunakan bersama-sama telefon bimbit yang mempunyai  NFC seperti di bawah. 



Walaubagaimana pun, ada kemungkinan telefon-telefon bimbit yang terbaru akan dikeluarkan bersama-sama technology NFC ini bagi menggalakkan penggunaan technology ini. Dengan adanya NFC Hub ini, rakyat Malaysia akan dapat membiasakan diri dengan menggunakan technology NFC ini. Bermula dengan sesuatu yang mudah dan menarik seperti menggunakan NFC untuk mendapatkan maklumat berkaitan sesuatu perkara dengan menyentuh telefon bimbit anda pada tag NFC yang terdapat di merata tempat akan datang. Selain itu, tag NFC ini juga menggalakkan pengguna untuk 'follow' di Twitter, 'like' di Facebook, 'check-in' di Foursquare, etc. 

Untuk maklumat lanjut berkaitan NFC Hub ini anda boleh layari NFC Hub Malaysia. Di sini anda boleh membuat tempahan tag NFC dan maklumat-maklumat lain berkaitan NFC Hub. Di bawah ini adalah video di negara Jepun bagi mempromosikan NFC dan menerangkan fungsi-fungsi tag NFC ini.




No comments: