Saturday, September 24, 2011

Larangan video 'Undilah' oleh SKMM

Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM) semalam mengarahkan penyiaran tempatan berhenti menayangkan video 'Undilah' yang diterbitkan oleh Pete Teo dan dilancarkan pada Hari Malaysia tempoh hari. Sumber diperolehi di The Malaysian Insider & Malaysiakini. Kenapa tayangan video 'Undilah' ini diarahkan supaya diberhentikan masih belum diketahui. 

Setelah menonton video tersebut berulangkali, apa yang aku lihat, video tersebut adalah untuk memupuk semangat dikalangan rakyat Malaysia untuk mendaftar sebagai pengundi, menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi, kepentingan mengundi dan semua yang berkaitan dengan kempen mengundi sempena hari PRU 13 yang akan tiba. Jika anda masih belum menonton video tersebut, sila click di Undilah. Pada pandangan aku, video ini sesuai untuk tayangan umum tidak mengira agama, bangsa, & usia. Anda tonton & anda nilai sendiri.

Kenapa video Undilah ini perlu diberhentikan? Adakah ia mengandungi unsur-unsur keganasan, seks, politik, atau agama? Biarlah rakyat Malaysia yang tentukan. Sepatutnya SKMM mengucapkan terima kasih kepada Pete Teo sebab mengambil inisiatif untuk menerbitkan video tersebut bagi memupuk kesedaran kepada rakyat Malaysia akan kepentingan mengundi. Bila video seks Anwar Ibrahim ditayangkan di waktu berita tiada pula larangan atau tapisan. Come on lah SKMM. Janganlah perkara kebaikan pun nak disekat. 

Mungkin jika ditanya apakah sebab video Undilah ini diarahkan supaya diberhentikan tayangannya oleh semua penyiaran tempatan? Inilah jawapannya. 


Sumber gambar diperolehi di BlogSerius.

No comments: