Friday, September 16, 2011

Masalah atau bermasalah?

Sempena sambutan Hari Malaysia yang jatuh pada 16 September 2011, aku nak ucapkan Selamat Hari Malaysia to all Malaysian. I'm proud to be a Malaysian no matter what people say. Aku berbangga dengan pemain badminton No 1 Malaysia, Datuk Lee Chong Wei, pemain squash No 1 Malaysia, Datul Nicol David, pasukan hockey Malaysia, pasukan bola sepak Malaysia, dan semua jenis sukan di Malaysia senang ceritanya. Aku sangat berbangga dengan Malaysia. Kepada yang tidak berbangga dengan negara mereka, eloklah tukar kerakyatan korang.


Matlutfi juga merupakan salah seorang rakyat Malaysia yang aku berasa bangga walaupun aku tak pernah kenal dengan beliau. Aku kenal beliau kat youtube je. Tu pun aku je kenal, dia bukan kenal aku pun. LOL! Latest video from him berkaitan dengan MASALAH. Vlogging Matlutfi kali ini sesuai ditonton untuk semua lapisan masyarakat di Malaysia tak kira, bangsa, agama ataupun keturunan. Sila tonton video dibawah.


Kepada yang tidak dapat access youtube di pejabat, aku ceritakan sedikit rinkasan Vlogging Matlutfi kali ini. Tajuknya berkaitan MASALAH. Aku cerita sedikit sinopsis video ini ikut pemahaman aku la. Kita semua pernah menghadapi masalah cuma ketika kita hadapi masalah selalunya kita terlebih emosi. Apabila emosi mengatasi fikiran, mulalah pada ketika itu perkara-perkara yang di luar jangkaan berlaku. Antara biasa yang berlaku adalah seperti berikut.

MENYALAHKAN ORANG LAIN
- Cara paling mudah & senang untuk menangani BUKAN mengatasi /menyelesaikan masalah adalah dengan menyalahkan orang lain. Apabila emosi marah, selalunya kita mesti cari orang lain untuk dipersalahkan untuk melepaskan geram kita.

MELUAHKAN PADA SESEORANG YANG RAPAT
- Cara yang elok sikit untuk menangani BUKAN mengatasi /menyelesaikan masalah adalah dengan menceritakan atau meluahkan masalah kita itu kepada orang lain untuk dikongsi bersama ataupun mendapatkan pandangan orang yang terhampir itu.

MEMOHON PERTOLONGAN PADA TUHAN
- Cara ini adalah yang terbaik apabila kita menghadapi masalah tapi selalunya manusia akan gunakan cara ini bila dah tiada pilihan lain iaitu berdoa & memohon pertolongan kepada Tuhan. Tapi kenapa bila dah terdesak barulah nak ingat Tuhan? Itulah akibat terlalu ikutkan emosi. 


Walaubagaimana pun, sebagaimana yang kita tahu, 'Allah tidak akan mengubah nasib seseorang, kalau seseorang itu tidak berusaha untuk berubah.' Jadi, sebenarnya yang masalah itu adalah berpunca dari mereka yang bermasalah. Berusahalah, berdoa & bertawakal kerana 'Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu kalau mereka tidak berusaha untuk berubah'. Wallahualam.

No comments: