Saturday, September 10, 2011

Application Parking MATA - Pengguna Android, sila install

Kepada pengguna yang menggunakan Android di Malaysia, sila install application Parking MATA. Kenapa perlu install? Parking MATA merupakan satu application yang agak menarik untuk pengguna mengetahui kedatangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) seperti DBKL, MPS, MBSA, etc.


Bagaimana ia berfungsi? Begitu mudah. Hanya 3 steps sahaja.

1. Apabila anda meletakkan kenderaan (parking) di kawasan shop lot, atau mana-mana kawasan yang di bawah kawalan PBT, anda click pada 'PARK' button.

2. Pada ketika anda sedang dalam proses ingin membayar parking kereta, anda ternampak penguatkuasa (PBT) berada di sekitar kawasan tersebut, anda click pada 'SAW MATA' button. Ini akan memberi amaran kepada pengguna yang telah click pada 'PARK' button tadi sekiranya mereka tidak membuat bayaran untuk parking tersebut.

3. Setelah anda ingin pulang atau keluar dari tempat parking, click 'UnPark' button. 

Begitu mudah dan ringkas. Walaupun application ini masih BETA, namum anda bolehlah install bagi membiasakan anda untuk menggunakan application ini ketika Full version nanti. Parking MATA ini will be available for : 
- AppStore (iPhone) on 8th October 2011
- OviStore (Nokia) on 8th November 2011

Application ini dibangunkan oleh rakyat Malaysia sendiri. Kita patut berbangga dengan programmer-programmer di Malaysia kini. Pada pandangan aku, application ini dibangunkan bukan untuk melanggar peraturan yang di wujudkan oleh PBT tetapi untuk menyedarkan PBT bahawa mereka tidak boleh sewenang-wenangnya mengeluarkan saman kepada pemilik kenderaan ketika meletakkan kenderaan di kawasan mereka. Banyak lagi kesalahan-kesalahan yang lebih besar yang patut mereka compound seperti berniaga di tepi-tepi jalan yang sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas, peletakan meja makan di kawasan tempat-tempat letak kereta oleh peniaga-peniaga shop lot, etc. 

Cuba kita fikir sejenak, kebanyakan yang meletakkan kenderaan di tempat yang letak kenderaan di kawasan PBT biasanya adalah bagi urusan untuk ke bank, lunch, membeli barang atau lain-lain urusan. Kebanyakkan urusan tersebut tidak membawa apa-apa keuntungan kepada pengguna parking, sedangkan pihak-pihak peniaga yang menggunakan parking tersebut secara haram adalah mendapatkan keuntungan & menyebabkan kekurangan parking & kesesakan lalu lintas. 

Jadi, tidak salah bagi programmer untuk membangunkan application sebegini selagi ia mendatangkan kebaikan kepada pengguna. Yang penting, kepada pengguna application Parking MATA ini, gunakanlah application ini dengan sebaik mungkin. Untuk maklumat lanjut, sila click di sini

No comments: