Sunday, September 4, 2011

Tugu Negara

Sempena bulan kemerdekaan ini, untuk memperingati pejuang-pejuang tanah air kita, bolehlah kita ke Tugu Negara tapi bukan ke 'Perth, Australia'. Mungkin aku hanya pandai cakap je tapi aku tak buat. Walaubagaimana pun, aku memang pernah ke Tugu Negara ini masa aku kecil-kecil dahulu (kalau tak silap umur aku dalam lingkungan 7-12 tahun) cuma masa itu aku tak tahu apa yang ada kat Tugu Negara tu & penghayatan aku terhadap apa yang ada di sana kurang sebab aku ke Tugu Negara sebab parents aku bawa. 

Cuma setelah membaca sumber di sini, aku terasa untuk pergi sendiri ke Tugu Negara ini untuk melihat apa yang ada di sekitar Tugu Negara tersebut. Antara yang menarik minat aku untuk ke sana adalah disebabkan gambar di bawah ini yang diperolehi dari sini. Siapa sangka, semua nama yang tertulis di Tugu Negara tersebut nama 'mat salleh'. Adakah nama-nama orang Melayu pada ketika itu kebanyakkannya namanya seperti 'mat salleh'? Di mana nama-nama nenek moyang kita yang benar-benar memperjuangkan kemerdekaan tanah air kita ini?


Mungkin memang benarlah ada yang mengatakan, 'Sejarah ditulis (dicipta) mengikut kehendak pemenang'. Jadi tidak mustahil apa yang kita belajar di sekolah semuanya Sejarah yang ditulis oleh British. Walau apa pun, kita perlulah terus mencari & mengkaji sejarah sebenar tanah air kita untuk mengetahui kisah sebenar perjuangan kemerdekaan tanah air kita. 

MARI KITA SAMA-SAMA SEDEKAHKAN AL-FATIHAH KEPADA PEJUANG-PEJUANG ISLAM TANAH AIR KITA YANG MEMPERJUANGKAN KEMERDEKAAN.

2 comments:

Unknown said...

aku tk pernah pegi pon bad huhu

Penulis Biasa said...

ko nak kena pegi tu nasa. Jom kita pegi nak? Hehe!!