Thursday, September 8, 2011

Telco akan mengenakan cukai perkhidmatan 6%


Latest news. Sempena menyambut Hari Malaysia, bermula 15 September 2011 Syarikat Telco Malaysia akan mengenakan caj cukai perkhidmatan kepada semua pengguna yang ingin menambah nilai prabayar (prepaid) dan pembelian SIM card (prepaid) baru sebanyak 6%. Tahniah kepada Syarikat Telco Malaysia di atas penghargaan anda kepada rakyat Malaysia. 

Dengan ini, kepada pengguna nilai prabayar (prepaid) anda akan menambah beban anda sebanyak RM 0.60 dengan setiap pembelian tambah nilai ke telefon bimbit anda. Kenapa rakyat menggunakan prepaid? Jawapan yang pasti dijawab adalah untuk berjimat cermat. Siapakah pengguna prepaid? Kebanyakan adalah dikalangan pelajar. 

Mari belajar mengira. Anggaran purata tambah nilai yang dibuat oleh pengguna adalah sebulan 4 kali sebanyak RM 10. 
Jadi caj cukai perkhidmatan yang akan dibayar kepada adalah RM 0.60 x 4 = RM 2.40. 

Setahun bersamaan 12 bulan. 
Jadi jumlah yang perlu dibayar oleh setiap pengguna prepaid adalah RM 2.40 x 12 = RM 28.80.

Bayangkan betapa banyaknya Syarikat Telco Malaysia akan mengutip hasil daripada caj perkhidmatan yang dikenakan. Kenapa kerajaan tidak meminta Syarikat Telco yang kaya-raya yang telah mengaut keuntungan yang berbillion-billion untuk menanggung caj perkhidmatan tersebut? Kenapa bila Astro nak naikkan harga ramai yang bersuara? Cuba fikirkan kenapa berlakunya kejadian ini. 

Sumber diperolehi dari sini

No comments: