Tuesday, July 30, 2013

Seksi Ovari oleh Fazleena Hishamuddin


Belajar

Agaknya bila saya dah pergi nanti
baru awak nak belajar ambil hati?

(m/s 36)

- Fazleena Hishamuddin -

Ringkas, padat dan penuh bermakna. Begitulah yang dapat aku gambarkan setelah separuh daripada himpunan puisi yang telah dibaca. Pandangan aku sendiri, jika anda ingin mengenali isi hati seorang perempuan, bolehlah anda membeli Seksi Ovari ini. Puisinya penuh dengan keikhlasan menggambarkan apa yang sering bermain di dalam hati seorang perempuan. Puisi yang ditulis oleh Fazleena Hishamuddin sangat mendalam maksudnya tetapi boleh dihayati.

Aku bukanlah seorang seniman yang minat pada puisi tapi setelah mula membaca Langit Vanilla yang tulis oleh Wani Ardy, minat aku pada puisi ini semakin mendalam. Terima kasih kepada Wani Ardy sebab beliau pencetus minat aku pada puisi. 

Mungkin ada yang berkata, puisi membosankan dan sukar difahami. Aku berkata begitu kerana itulah yang aku gambarkan puisi ini suatu ketika dahulu. Tapi, jika anda suka menghayati sesuatu tulisan, atau suka read between the line, anda pasti akan meminati puisi.


Kulit buku Seksi Ovari ini sahaja telah menarik minat untuk aku baca isi bukunya. Teringat aku pada muka buku Langit Vanilla;

KAU MEMANG MALAS BACA BUKU, KAN? KAU LIHAT MUKA DEPANNYA SAJA. KAU INGAT KALAU AKU CERAIKAN ISI BUKU DENGAN KULIT LUARNYA, DAN AKU JUAL, MANA YANG LEBIH MAHAL? 

KAU NAK BELI KULIT?

TOLOL..

Nak dengar puisi yang Fazleena baca :

1. Sederhana
2. Kita Semua Masih di Sini
3. Yang Nama Mama

Update :
Sila klik Bibir Ceri Melati untuk buku baru yang ditulis oleh Fazleena Hishamuddin.

No comments: