Sunday, December 22, 2013

Yang Nama Mama oleh Fazleena Hishamuddin


Malan tadi, tanggal 21 Disember 2013, telah diadakan event Suara Kuala Lumpur, Festival Akuastika & Puisi 2013 bertempat di Perpustakaan Kuala Lumpur. This is the first time aku datang event Suara Kuala Lumpur ni. Itu pun sebab ada Fazleena Hishamuddin. Haha! Walaupun hujan, aku redah sebab aku tahu karyanya memang berbaloi untuk didodoikan di halwa telinga aku ini. Kepada yang tak kenal siapa Fazleena Hishamuddin, beliau adalah penulis buku Seksi Ovari yang sudah semakin popular. Kepada yang dah pernah baca pasal Seksi Ovari, korang perlu dengar Sederhana dan Kita Semua Masih di Sini, kedua-duanya adalah tulisan Fazleen Hishamuddin yang tiada dalam Seksi Ovari. 

Suara Kuala Lumpur ini mempersembahkan pemuisi-pemuisi yang hebat-hebat untuk berpuisi di hadapan kita semua. Mereka ini semua sangat cintakan seni dan ingin berkongsi bersama kita. Mungkin ada yang berpendapat, puisi ini membosankan kerana tiada yang menyeronokkan dan bahasanya sukar difahami. Tapi anda silap kerana pemuisi-pemuisi sekarang sangat kreatif dan bagi memastikan anak muda dan semua golongan tidak melupakan seni puisi, mereka melakukan pelbagai perkara bagi memastikan puisi yang dibaca itu menarik. 

Aku bukanlah peminat puisi pada asalnya, aku cuma sekadar meminat lagu-lagu yang ditulis oleh Wani Ardy iaitu penulis buku Langit Vanilla. Tapi lama kelamaan, dari bahasa, susunatur kata dan isinya setiap penulisan Wani Ardy ini membuatkan aku semakin tertarik pada puisi. Kini, muncul seorang lagi pemuisi yang tulisannya sangat sama selera dengan otak aku untuk menghadam segala tulisannya iaitu Fazleena Hishamuddin. Dari Seksi Ovari aku meminati tulisan beliau, dan kini semakin banyak lagi puisi-puisi baru yang telah ditulis terus dapat menarik minat aku kepada puisi. Tulisan beliau semakin lama semakin matang dan tidak tertumpu pada kisah wanita sahaja. Terima kasih Fazleena Hishamuddin. Katanya semalam, tak lama lagi Bibir Ceri Melati pula akan keluar. Sama-sama kita tunggu. Last kali, kat bawah ni lagi satu puisi baru oleh Fazleena Hishamuddin yang bertajuk, Yang Nama Mama.


No comments: