Monday, December 23, 2013

Budget Travel - Singapore 1st day (Perjalanan siang hari)

Sambungan dari Budget Travel - Singapore 1st day (Check-In). Nak flashback balik tempat-tempat yang aku dah pergi masa first day kat Singapore haritu memang agak susah sikit la sebab dah setahun kan. So, aku share la gambar kat tempat-tempat yang aku dah lawat masa siang hari di Singapore pada hari pertama. Mana tempat yang aku ingat, aku akan cerita sikit.



Yang gambar kiri atas tu, gambar tokong yang agak besar juga di sekitar Chinatown tu. Gambar kanan atas, gambar bangunan lama, ala-ala macam mahkamah tinggi kat dengan dataran merdeka, Malaysia tu. Gambar kiri bawah, tempat kereta bertingkat. Sepatutnya kat Malaysia ni, terutamanya kat area Kampung Baru tu dah boleh buat parking macam ni dah. Dapat la mengurangkan kesesakan lalu lintas kat situ. Gambar kanan bawah, Chinatown Point iaitu shopping mall yang agak besar di Chinatown. 


Gambar kiri adalah Speakers' Corner. Tempat ini adalah bertujuan untuk Public Speaking, persembahan, berdemostasi dan tempat letak kenderaan. Walaubagaimana pun, perlu mendapatkan permit dan terdapat peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi. Sebelah kakan adalah Hotel Park Royal. Tiada yang special, cuma pada mata aku design bangunan ni agak menarik kerana di setiap tingkat pada bahagian luar, terdapat kawasan taman.


Gambar kiri adalah sekitar kawasan Clarke Quay. Apa yang aku nampak masa tu adalah sungai mereka takde la hebat mana pun. Aku tak pasti la kalau pada ketika itu mereka sedang menaik taraf sungai menyebabkan sungai mereka kelihatan seperti Sungai Kelang. Gambar kanan adalah sekitar River Valley Road. Apa yang menarik perhatian aku adalah color jendela bangunan di belakang itu.


Gambar kiri ni kalau tak silap aku adalah muzium seni. Tiada apa yang menarik sangat. Gambar kanan adalah Orchard Central iaitu shopping mall yang aku rasa agak famous di kalangan warganegara Malaysia. Kitorang tak masuk pun masa tu tapi pada aku lagi happening Bukit Bintang. Cuma, mungkin di dalamnya terdapat banyak barang-barang fashion terkini kot. Next, aku akan ceritakan pula kawasan sekitar Marina Bay pada waktu malam.. To be continue ..................

No comments: