Tuesday, December 17, 2013

Felixia Yeap

Past. Present. Future by Felixia Yeap.


Cuba anda baca posting Felixia Yeap ni. Siapa Felixia Yeap ni, korang boleh Google. Aku bukan nak bercerita siapakah beliau. Cuma, aku sekadar ingin berkongsi apa di dalam fikiran aku selepas dari apa yang aku baca tentang luahan hati Felixia Yeap ni.

Kenapa begitu sensitif?
Aku bukan maksudkan Felixia Yeap tapi aku maksudkan bangsa Melayu yang dilahirkan beragama Islam ni. Ya kita perlu sensitif apabila ia melibatkan agama kita. Cuma, cuba kita fikirkan balik, Felixia Yeap ni bukannya beragama Islam (ketika aku menulis ini) tapi dalam proses ingin mengenali Islam setelah beliau cuba mengenakan hijab. Dia tak tahu hukum hakam agama Islam ni. Jadi, mungkin dia tak faham akan kenapa perlunya dia membuang /delete gambar dia yang sexy itu. Kita perlu memainkan peranan kita sebagai umat Islam dengan menasihatkan beliau berkali-kali walaupun sejuta kali kerana dia bukan Islam. Hidayah itu milik Nya.

Apa yang sangat kita risaukan adalah apabila orang lain melihat Facebook dan blog Felixia Yeap ini, orang akan judge Islam itu tak yang tidak baik kerana gambar-gambar yang dipaparkan. Adakah kita juga nak jadi seperti mereka yang islam phobia iaitu judge Islam dengan hanya melihat luarannya sahaja tanpa mengkaji dan mencari? Lagi sekali aku ingatkan, Felixia Yeap masih belum beragama Islam ketika aku menulis ini.

Apa niat Felixia Yeap?
Mesti soalan ini juga bermain difikiran anda. Sama seperti aku. Cuma setelah berfikir lama, aku teringat kata-kata Wani Ardy ketika di Eksotikata yang bermaksud lebih kurang macam ni, "Hati aku, adalah hatiku. Hanya aku dan Tuhan yang tahu bukan kamu." Maafkan aku Wani Ardy jika tak betul pemahaman aku. Jadi, kita tak tahu apa disebalik niat di hati Felixia Yeap ini mengenakan hijab. Yang penting, kita harus bimbing dia bukan keji. 

Lagi pun, siapa kita untuk hukum Felixia Yeap ini. Kita bukan Tuhan. Malah diri kita dengan Tuhan pun tak elok, inikan pula kita nak jadi Tuhan untuk hukum Felixia Yeap ini?

Usaha, doa & tawakal.
Jika niat kita ikhlas nak bantu Felixia Yeap ini untuk faham Islam, jangan sesekali kita keji dia. Kita berusaha untuk bimbing dia ke jalan yang benar. Kita doakan dia mendapat hidayah dari Nya. Setelah itu, kita tawakal je kepada Nya kerana semuanya telah di tentukan oleh Nya. 

Aku sedar yang aku ini bukanlah arif pasal agama dan hukum hakam. Cuma, atas dasar kemanusiaan sesama insan, aku rasa aku perlu berkongsi apa yang berada di dalam fikiranku ini. Jika ada salah dan silap, sila tegur aku. Aku insan yang sentiasa dalam proses pembelajaran. 

Aku beri contoh apabila kita hendak membeli buah durian atau lain-lain buah buahan. Sukar untuk kita jangka kan adakah buah yang hendak dibeli sedap atau tidak kerana isinya tersembunyi disebalik kulit buah itu. Jadi, kita perlu cari dengan cara menghidu, merasa, dan pelbagai cara lagi. Adakalanya, kita tetap tersalah pilih buah yang tak sedap walaupun kita telah cuba menghidu. Kenapa? Sebab kita perlu sentiasa mencari dan dalam proses pencarian itu, pasti berlaku kesilapan. 

No comments: