Sunday, December 8, 2013

Budget Travel - Singapore 1st day

Dari gambar di atas, mungkin ramai yang boleh tahu di manakah lokasi gambar ini diambil. Bagi yang masih belum tahu, sila tengok tajuk. Ya, gambar ini diambil di negara Singapura. Dah hampir setahun gambar ni aku ambil, baru hari ini tergerak hati untuk aku ceritakan perjalanan aku ke negara Singapura.

DARI MALAYSIA

Actually, ini adalah first time aku backpack ke negara orang with my best friend, Nasa dengan menaiki bas. Dari rumah aku, naik LRT, ke KL Sentral dan naik bas ke Singapura. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 6 jam. Kami menaiki bas malam dan tiba di Singapura pada Subuh sekitar jam 6 pagi. Aku berbekalkan wang sebanyak 350 SGD iaitu sebanyak lebih kurang RM 900 bagi tujuan, penginapan, makan minum, pengangkutan dan lain-lain. Berkenaan immigration, anda tidak perlu risau kerana anda hanya perlu turun dari bas sebentar di sempadan untuk melalui prosedur immigration yang tidak mengambil masa yang lama.

DI SINGAPURA

Bas kami tiba di Singapura dan berhenti di Beach Road, berhampiran dengan Park Royal Hotel. Tiba di Singapura, perkara yang pertama kami cari adalah WiFi connection untuk melihat lokasi kamu di maps tapi agak mengecewakan kerana tiada. Walaubagaimana pun, kami menggunakan pepatah Melayu, "Malu bertanya, sesat jalan". Jadi, kami bertanyakan pekerja di kedai 24 jam (7 eleven) kalau tak silap aku, bagaimana untuk ke MRT station terhampir. My first impression about Singapore ialah selamat. Kenapa aku rasa begitu? Kerana walaupun di Subuh hari yang gelap, kedai 24 jam itu hanya membiarkan barang-barang perniagaannya di luar kedai tanpa dipantau barang-barang tersebut.

Ok, bila tiba di MRT Station, apa yang perlu anda cari adalah EZ-Link card. EZ-Link card ni lebih kurang macam Toch n Go la kalau di Malaysia. Jadi, ia memudahkan anda untuk menggunakan public transport di Singapura.

First tempat yang kami lawati di Subuh hari adalah The Shoppes at Marina Bay Sand. Tempat ni lebih kurang Suria KLCC la iaitu shopping mall yang bersebelahan dengan tallest building di Singapura. Masuk dalam mall tersebut, banyak la branded boutique yang masih belum buka sebab baru sekitar jam 7 pagi. Kami berjalan kaki melalui Olympic Walk, iaitu tempat orang jogging dan menikmati pemandangan sungai dan bangunan-bangunan pencakar langit Singapura di sekitar Marina Bay.

Seterusnya, kami berjalan melalui Art Science Museum dan LV Boutique yang 'terapung' di atas air, ala-ala masjid terapung. Tempat-tempat ni semuanya betul-betul sebelah dengan Marina Bay Sand je.

Seterusnya, kami meneruskan perjalanan ke Garden by the Bay dan bergambar dengan pokok-pokok buatan manusia. Member aku betul-betul nak ke sini sebab tempat ni pernah masuk dalam Discovery Channel cerita tentang bagaimana pokok ini dibuat.

Kami meneruskan perjalanan lagi menuju ke Merlion iaitu mercu tanda negara Singapura. Dalam perjalanan ke Merlion, kami telah melalui jambatan yang dinamakan The Helix Bridge. Aku sangat kagum dengan seni reka jambatan tersebut. Bila malam, jambatan ini kelihatan lebih menarik kerana cahaya yang dipancarkan dari jambatan tersebut. Seterusnya kami melalui Marina Bay Floating Stadium, dan Esplanade iaitu performance arts venue.

Dan akhirnya kami tiba di Merlion, iaitu mercu tanda negara Singapura. Masa ketika tiba di Merlion ni, kaki pun dah lenguh-lenguh sebab dah lama tak berjalan kaki sejauh ni. Nanti, korang akan lihat perbezaan kawasan ni pada waktu malam pula. To be continue .................