Tuesday, November 26, 2013

Kita Semua Masih di Sini oleh Fazleena Hishamuddin

Lately aku layan puisi-puisi Fazleena Hishamuddin ni iaitu penulis Seksi Ovari. Mungkin sebab susah nak dapat dan dengar. Yang dah ada dalam Seksi Ovari dan habis dikhadam. Baca dan dengar apa yang ditulis memang tak sama. Sama macam kalau kita baca novel dengan tengok drama adaptasi novel. Mana sama. Lagi satu, puisi-puisi Fazleena Hishamuddin yang aku post ni, kalau tak silap aku takde pun dalam Seksi Ovari. Susah nak dapat. Jadi tak salah kot nak berkongsi. Lagipun, masa Pasar Boco 9, Fazleena Hishamuddin ada bagitau, mungkin nak keluarkan next buku. Mungkin apa yang beliau sampaikan ni, akan diterjemahkan dalam buku pula. Jadi, bolehlah kalau nak ambil feel dulu.

Manusia akan suka pada orang atau perkara yang ada kena mengena dengan dirinya. Apa yang membuatkan aku semakin suka pada puisi Fazleena Hishamuddin ni atau lebih dikenali dengan nama Kak Adeq oleh rakan-rakan beliau, adalah disebabkan 'kawan lama' aku Zarina adalah kawan beliau. Aku sama je dengan manusia lain kerna aku adalah manusia. Jadi, aku selesa dan suka pada perkara yang ada kena mengena dengan diri aku. Tak sangka, kecil benar dunia ni. 

Berbalik kepada tajuk puisi 'Kita Semua Masih di Sini'. Isinya sangat deep. Sesuai untuk para pejuang yang telah meninggalkan kita demi mempertahankan agama, bangsa dan negara. Kalau aku Perdana Menteri, pasti aku akan minta Kak Adeq mendendangkan puisi ini pada hari kemerdekaan negara kita. Cuba dengar isinya. Mungkin ada lagi manusia lain di luar sana yang boleh tulis dengan lebih hebat. Cuma setakat ini, 'Kita Semua Masih di Sini' oleh Fazleena Hishamuddin yang nampak hebat oleh kaca mata aku, dan bunyi hebat oleh corong telinga aku. Terima kasih Fazleena Hishamuddin.



Nanti, ada kelapangan, aku upload pula apa yang disampaikan oleh penulis Langit Vanilla, Wani Ardy masa Eksotikata haritu. 

No comments: