Thursday, January 2, 2014

Short film - Maskara Shorties


Pada 28.12.2013, buat pertama kali aku pergi event short film yang bertempat di Rumah Pena anjuran Sindiket Soljah. Sebelum-sebelum ni aku rajin juga tonton short film di YouTube tapi bila tengok guna projector ni lain pula feel dia. Sebelum event Maskara Shorties ni, aku ada juga tengok short film kat event Art4Grabs bertempat di Pasar Seni tapi yang tu tak berapa nak best sangat la short film dia.

Antara short film yang aku nak kongsi bersama yang aku rasa best dan dah di upload kat YouTube adalah Merentas Dunia Artik. Short film ni ada ditayangkan di kedua-dua event yang aku pergi baru-baru ni. 


Nak tahu pengalaman saudara Zahariz ni, sila tonton video di atas. Respect!

Yang lain-lain short film mungkin ada di YouTube tu cuma aku tak jumpa atau memang tiada. Antara yang best selain dari Merentas Dunia Artik adalah Kedasar Dewata. Mengisahkan kisah seorang penulis mengembara ke Bali untuk mendapatkan ilham untuk tulisannya yang mempunyai sifat kasih sayang dan setia.

Selain itu, short film yang kelakar pada aku adalah Funny Man oleh Alif Firdaus dan Bukit Pasir oleh Johnny Nepp dan Pert Doherty. Funny Man ni aku dah lupa tapi lawak yang dilakonkan oleh anime. Manakala Bukit Pasir pula adalah short film yang melarang kita daripada membuang sampah merata-rata.

Yang agak sedih pula, adalah My Perfect Anna oleh Nazri Vovinski. Mengisahkan couple yang pada asalnya sangat bahagia tetapi lama-kelamaan pasangan lelaki tersebut terlalu sibuk bekerja sehingga pasangan perempuan itu terasa diabaikan. Akhirnya.... Cari sendiri. Kah kah kah.

Yang selebihnya, boleh tahan la. Tahniah kepada Sindiket Soljah, Rumah Pena dan lain-lain individu yang terlibat dalam menjayakan event Maskara Shorties ini.

No comments: