Saturday, September 24, 2011

Near Field Communication (NFC) in Malaysia

What is Near Field Communication (NFC)? For those yang minat gadget sure tahu what is NFC. But for those yang belum tahu, NFC is a short range wireless RFID technology that make use of interacting electromagnetic fields instead of the typical direct radio transmissions used by technology such as Bluetooth. Dalam bahasa mudahnya, technology NFC ini lebih kurang macam credit card, dan Touch'n Go. NFC ini memudahkan urusniaga dalam proses pertukaran data dan sambungan wireless antara dua device (peranti) secara berdekatan. Technology ini dijangka akan digunakan secara meluas di Amerika Syarikat dengan menggunakan hand-phone.



Pada 20 September 2011 baru-baru ini, Google juga telahpun melancarkan Google Wallet secara rasminya dengan kerjasama beberapa pihak seperti Visa, dan juga American Express. Namun, setakat ini Google Wallet hanya untuk pengguna di Amerika sahaja. Sila click Google Wallet untuk maklumat lanjut.

NFC di Malaysia

Sudah pasti ramai tertanya-tanya samada adakah technology ini telah digunakan di Malaysia. Sebenarnya technology ini telah lama juga diperkenalkan di Malaysia namun promosi terhadap technology ini sangat kurang.  Jadi, disebabkan kurangnya promosi terhadap technology ini membuatkan masih ramai rakyat Malaysia yang tidak tahu berkaitan technology ini.



Maxis Fast Tap telah lama menggunakan technology NFC ini dengan kerjasama Nokia, Visa, Maybank & Touch'n Go. Bagaimana ia berfungsi? Sama seperti anda menggunakan kad Touch'n Go untuk membuat bayaran bagi ticket TOL di lebuhraya, LRT, bas dan tempat letak kereta. Ataupun sama seperti anda menggunakan kad Maybank untuk membuat bayaran di kedai-kedai yang mempunyai paywaves Visa. Cuma kali ini anda boleh membuat bayaran tersebut dengan hanya menggunakan telefon bimbit anda.

Walaubagaimana pun, bukan semua telefon bimbit yang mempunyai technology NFC ini. Di Malaysia, hanya beberapa telefon bimbit sahaja yang telah menggunakan technology ini antaranya Nexus S (my beloved hand-phone), Nokia 6212 (package Maxis Fast Tap) & Nokia N9 (latest model). Walaupun Setakat ini processor yang paling tinggi adalah HTC Evo 3D, 1.4Ghz namun ia tetap tidak dapat mengatasi technology Nexus S (Google phone).

Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan technology ini, dengan alasan :
- nanti telefon hilang, habis kad kredit kena guna.
- nanti bateri telefon habis, tak bolehlah nak guna. 
- bukan semua kedai pun ada technology ini.
- leceh semuanya letak dalam telefon.

Sesetengah alasan itu pernah kita dengar masa mula-mula kad pengenalan dengan menggunakan cip diperkenalkan, telefon bimbit diperkenalkan. Namun lama kelamaan, ramai di antara kita yang telah menggunakan kad pengenalan sebagai Touch'n Go, Visa, kad bank, etc. Mentality rakyat Malaysia ini kebanyakkannya masih menolak technology dan disebabkan itulah technology NFC ini masih belum terkenal di Malaysia.

Semua persoalan yang tidak bersetuju dengan penggunaan technology NFC di telefon bimbit ini boleh dijawab di Google Wallet. Tiada masalah dari segi security terutamanya dengan adanya technology ini. Sila click Security. Sila tonton video di bawah untuk penjelasan lanjut mengenai Google Wallet (technology NFC) di telefon bimbit.


Nokia juga telah melancarkan NFC Hub di Malaysia & Singapura pada bulan Julai 2011 yang lalu. Dengan adanya NFC Hub ini, diharap technology ini akan berkembang di Malaysia. Kepada sesiapa yang ingin membeli telefon bimbit yang baru, pastikan telefon tersebut ada menggunakan technology NFC bagi memastikan anda tidak ketinggalan dengan technology. 

1 comment:

Unknown said...

Tq admin fr sharing. Sudah tahun 2016 mobile nfc masih tidak digunakan di malaysia mungkin disbbkan system to operate tidak standardize dgn technology yg digunakan di malaysia/kurang pengenalan ttg benifits nfc kepada pengguna.Ada cara lain kah yg mungkin akan menggerakkan penggunaan technology ini di malaysia?