Friday, September 9, 2011

Mari mengenal Mat Indera (Ahmad b Indera)

Sehingga hari ini masih sibuk diperkatakan di akhbar-akhbar & television serta lain-lain media berkenaan Mat Indera atau nama sebenar beliau Ahmad b Indera. Bermacam-macam versi yang kita boleh perolehi berkenaan dengan kisah sejarah Mat Indera ini yang dikaitkan dengan komunis. Terpulanglah kepada rakyat Malaysia masa kini untuk menilai sumber sejarah mana yang boleh kita ikut. Jangan kita terlalu taksub kepada sesuatu yang kita baca sehingga kita tidak dapat menilai sesuatu fakta itu dengan baik. Baca dari pelbagai sumber, nilai, & sekiranya kita mahu kesahihan, kajilah sejarah tersebut.

Seperti yang anda ketahui, sejarah ditulis manusia. Manusia yang menulis sejarah tersebut adalah mereka yang menang ketika sesuatu peperangan atau perbalahan. Selagi manusia yang menulis, tidak ada apa yang boleh dipercayai bulat-bulat kerana manusia bukan ma'sum. Jadi segala penceritaan sejarah yang sumbernya bukan dari Al-Quran semuanya boleh diolah supaya menjadi menarik. 

Dari pelbagai sumber yang aku baca, aku mendapati kajian yang dibuat oleh kumpulan penulis blog Pulakdah  bagi XPDC Menjejak Mat Indera ini adalah boleh digunapakai untuk pengetahuan umum. Walaubagaimana pun, terpulanglah kepada anda untuk menilai penulisan mereka dalam kita mencari sejarah sebenar Mat Indera. 

Dalam Siri 1 XPDC Menjejak Mat Indera menceritakan hubungkait Kakak MUHYIDDIN dengan Mat Indera. Untuk kisah selanjutnya bagi SIRI 1, sila click di bawah.

- Kakak MUHYIDDIN kekasih Mat Indera 

Johan b Indera (adik bongsu Mat Indera)

Dalam Siri 2 XPDC Menjejak Mat Indera menceritakan perbezaan sifat di antara Mat Indera dan Hj Mohd Yassin dalam memperjuangkan kemerdekaan. Kedua-duanya mempunyai sifat yang mulia dalam memperjuangkan kemerdekaan cuma keadah pendekatan mereka berbeza namun kedua-duanya berlandaskan agama Islam. Untuk kisah selanjutnya bagi SIRI 2, sila click di bawah.

- Perbezaan di antara Mat Indera dan Hj Mohd Yassin

Haji Mohd Yassin b Muhammad

Dan kisah selanjutnya dalam XPDC Menjejak Mat Indera adalah seperti link di bawah.

- Isteri kau... isteri aku, punca serangan Bukit Kepong

Tentera Fiji di Tanah Melayu

- Fakta mengejutkan disebalik serangan Bukit Kepong



- Dihina sehingga akhir hayatnya


Terpulanglah kepada pembaca untuk menilai apa yang telah dikaji berkaitan XPDC Menjejak Mat Indera. Pada pandangan peribadi aku, Mat Indera merupakan salah seorang pejuang kemerdekaan. Semoga roh beliau dicucuri rahmat. Amin.

No comments: