Sunday, October 30, 2011

Who is Ip Man?

Who is Ip Man? Siapakah Ip Man? Ip Man merupakan Guru kepada Bruce Lee dan Mahaguru bagi seni mempertahankan diri Wing Chun. Mungkin agak terlewat sikit untuk menceritakan filem Ip Man ini sebab filem ini telah ditayangkan di pawagam pada tahun 2008. Walaubagaimana pun, disebabkan jalan ceritanya menarik, aku tetap nak mengajak kawan-kawan dan pembaca untuk menonton filem ini. Actually aku baru je menonton cerita ini minggu lepas, dari Ip Man, Ip Man 2, & Ip Man 3 - The Legend Is Born. Masa memula filem ini ditayangkan di pawagam, aku assume filem ini mengisahkan bidang IT sebab IP is stand for Internet Protocol. LOL! So time tu aku memang tiada perasaan untuk menonton filem ini.

Di bawah ini merupakan sedikit sebanyak sinopsis cerita Ip Man from the 1st until the latest. Sumber diperolehi di Wikipedia. Sila klik link di bawah untuk mengetahui sinopsis untuk setiap filem.



Ip Man 3 - The Legend Is Born.

Apa yang menarik dalam filem Ip Man? Bagi aku, yang menarik adalah seni mempertahankan diri Wing Chun yang tunjukkan dalam filem ini. Ip Man yang pertama menyaksikan Wing Chun vs Seni mempertahankan diri Jepun, Ip Man yang kedua menyaksikan Wing Chun vs Tinju dari British dan Ip Man yang ketiga menyaksikan Wing Chun yang telah ditambah baik oleh Ip Man.

Selain daripada itu, dalam filem ini juga kita akan dapat melihat, bagaimana dan apakah punca sesebuah negara dijajah. Dalam Ip Man pertama, kita dapat melihat bagaimana Jepun (Komunis) boleh menjajah Foshan ketika Second Sino-Japanese War. Salah satu sebabnya adalah berpunca daripada pengkhianat  yang sanggup menjadi 'balaci' Jepun pada ketika itu iaitu merupakan watak jurubahasa dalam filem tersebut. Sama juga bagi Ip Man 2 yang menyaksikan terdapat pengkhianat yang sanggup menjadi 'balaci' untuk British pada ketika itu. Daripada kedua-dua filem ini, aku simpulkan bahawa, sesebuah negara akan sukar untuk dijajah sekiranya tiada pengkhianat negara. Mungkin dalam kedua-dua filem ini, watak 'balaci' tersebut adalah dalam keadaan terdesak yang sanggup melakukan apa sahaja untuk menjaga kepentingan diri sendiri tanpa menghiraukan negara sendiri dijajah. Rakyat sebegini tidak patut dibiarkan hidup. Selepas menonton filem ini, cuba anda fikirkan, apakah punca negara kita dijajah? Sama-samalah kita fikirkan.

Dalam filem ini juga, kita dapat ambil iktibar yang sesuatu ilmu itu perlu disampaikan kepada orang lain. Sebagai contoh, dalam filem Ip Man yang pertama & kedua, Ip Man pada mulanya enggan untuk mengajar Wing Chun kepada orang lain tetapi apabila Ip Man merasakan yang dia tidak mungkin dapat membantu semua orang, pada saat itu dia telah mengajar Wing Chun kepada orang ramai.

Di akhir filem Ip Man kedua, watak Bruce Lee telah muncul. Adakah Ip Man 4 akan muncul tidak lama lagi? Sama-sama kita nantikan kerana sudah pasti kita ingin mengetahui bagaimana kisah hidup Bruce Lee bermula.

No comments: