Saturday, October 1, 2011

Nexus S

Mungkin tidak ramai yang mengenali Nexus S ini. Kawan-kawan aku juga tertanya-tanya handphone apa yang aku gunakan ini. Ramai yang lebih mengenali Samsung Galaxy S, Galaxy S2, iPhone 4, Blackberry, HTC Sensation, HTC Evo 3D tapi tidak ramai yang mengetahui Nexus S. Kenapa aku tidak mahu menggunakan handphone-handphone tersebut? Jawapannya adalah kerana sudah ramai yang menggunakan handphone tersebut. Jadi, handphone aku ini 'rare'. Actually sebelum aku membeli handphone ini dulu, aku telah mendapatkan advise dari my bestfriend, berkenaan pro and cons kalau aku guna Nexus S ini. Setelah berkali-kali survey dan Google, finally the decision is Nexus S dan sampai sekarang aku still berbangga dengan my Nexus S. 


Nexus S, merupakan smart-phone yang dibangunkan bersama oleh Google & Samsung yang dikeluarkan oleh Samsung Electronics. Ia merupakan smart-phone yang pertama yang menggunakan Android 2.3 'Gingerbread' dan phone Android yang pertama menyokong NFC. Ini merupakan kali kedua Google worked with manufacture untuk menghasilkan telefon bimbit, dan yang pertama merupakan HTC Nexus One. 

Sila click Nexus S untuk maklumat lanjut berkaitan technical spec. Mungkin setelah melihat technical spec, ramai yang akan mengatakan banyak lagi handphone lain yang mempunyai technical spec yang lebih tinggi daripada Nexus S ini. Walaubagaimana pun, setiap handphone yang direka bentuk pasti ada kelebihan tersendiri. 

Antara kelebihan yang aku kagum untuk Nexus S sehingga hari ini adalah :
1. Design Nexus S - Reka bentuk 'curve' yang ada pada Nexus S masih belum ada pada handphone-handphone yang lain. 

2. NFC - Handphone Android yang pertama menyokong technology Near Field Communication (NFC).

3. Android version - Setiap kali Android update software version, Nexus S & Nexus One yang pertama akan menerima update tersebut. 


4. Ice Cream Sandwich preview on Nexus S - Ini merupakan latest rumors yang aku baca. Either it fake or not, just wait and see. Adalah mustahil untuk Nexus S untuk menyokong Android 4.0 'Ice Cream Sandwich' kerana jika difikirkan secara logiknya, latest version of Android pasti memerlukan technical spec yang lebih tinggi dari Nexus S sekarang ini. Walaubagaimana pun, sekiranya Nexus S ini mampu untuk menyokong Android 4.0 'Ice Cream Sandwich', sudah pasti menarik. Sila lihat video di bawah.


2 comments:

Unknown said...

phone best .. wait until nexus prime coming to town yo.. mau ade org nak upgrade gk huhu

Penulis Biasa said...

Haha.. xkot.. xde budget.. aku skang ni just berharap Nexus S boleh upgrade sampai Ice Cream Sandwich je.. hopefully rumors tu betul la.. hahaha!!