Saturday, October 15, 2011

Sultan Brunei Menguatkuasakan Undang-undang Islam

Sebagai sebuah negara Islam, kita seharusnya menguatkuasakan undang-undang Islam dan bukan sekadar nama sahaja. Lately, mungkin telah banyak media di Malaysia, baik televisyen, akhbar & blog telah banyak menulis artikel berkenaan dengan Hudud dan perkara berkaitan dengan undang-undang Islam. Adakah semua ini ditulis atas faktor politik? Adakah disebabkan untuk melariskan jualan akhbar masing-masing? Adakah untuk menaikkan traffic penonton televisyen? Adakah untuk mendapatkan traffic di blog masing-masing? Hanya penulis (diri sendiri) sahaja yang tahu. 

Aku sebagai seorang rakyat Malaysia sentiasa berbangga dengan negaraku ini. Biarpun masih banyak kekurangan daripada pelbagai aspek, aku tetap berbangga. Walaubagaimana pun, aku akan menjadi lebih bangga sekiranya pemimpin-pemimpin di Malaysia ini, mempunyai ciri-ciri seperti DYMM Paduka Seri Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah. 


Mungkin aku tidak pernah mengkaji siapakah Sultan Brunei ini dan apatah lagi untuk merasa menjadi rakyat di bawah pemerintahan Sultan Brunei. Apakah yang menyebabkan aku berbangga sekiranya mendapat pemimpin seperti Sultan Brunei? Ini adalah kerana kesungguhan seorang pemimpin untuk melaksanakan & menguatkuasakan undang-undang Islam yang kini sedang sibuk diperkatakan di Malaysia. Mungkin ramai yang akan berkata, negara Brunei majority penduduk adalah beragama Islam dan berbangsa Melayu manakala Malaysia merupakan negara majmuk dan mempunyai pelbagai agama. 

Mari kita lihat perbandingan statistik yang diperolehi di Wikipedia. Di bawah ini adalah statistik penduduk mengikut kumpulan etnik di Malaysia. Majoritinya adalah berbangsa Melayu iaitu sebanyak 50.4%. 


Di bawah ini pula adalah statistik penduduk mengikut agama dan majoritinya adalah beragama Islam iaitu sebanyak 60.4%. 


Kita bandingkan pula dengan negara Brunei. Di bawah adalah statistik bagi jumlah penduduk di Brunei mengikut bangsa dan agama. Sebanyak 66.3% berbangsa Melayu dan sebanyak 67% beragama Islam.


Sumber diperolehi di Wikepedia Malaysia & Brunei. Peratusan bagi bangsa Melayu & agama Islam di kedua-dua negara ini tidak banyak berbeza. Jadi, seharusnya tiada masalah juga sekiranya pemimpin di negara Malaysia untuk melaksanakan & menguatkuasakan undang-undang Islam.

Mari kita lihat perbezaan video di bawah walaupun kedua-duanya merupakan pemimpin di sebuah negara Islam. Anda nilai & fikirkan. Di bawah merupakan titah DYMM Sultan Hassanal Bolkiah.


Di bawah ini pula merupakan ucapan Perdana Menteri Malaysia, Najib Tun Razak dalam menjawab pertanyaan wartawan TV3 dalam Buletin Utama.


Berita terkini lagi, menurut sumber The Brunei Times semalam, negara Brunei akan menggubal Syariah-compliant Panel Code. Lihat, betapa bersungguhnya negara Brunei untuk melaksanakan undang Islam. Sumber diperolehi di sini.

Jadi, andalah yang menilai ciri-ciri kedua-dua pemimpin di atas. Kita sebagai umat Islam, perlulah memilih seorang pemimpin yang boleh membawa negara dan rakyat kita ke jalan yang benar. Jangan disebabkan kepentingan politik, agama Islam ditinggalkan. Tidak kisah siapa yang memerintah, asalkan pemimpin tersebut dalam memerintah mengikut Syariat Islam dan memerintah dengan adil.

p/s : Dunia hanyalah sementara. Sentiasa beringat, kita hidup untuk mati. 

No comments: