Wednesday, October 26, 2011

Di mana lagi Laporan Ketua Audit Negara? Adakah hanya Negeri Selangor, P.Pinang & Kelantan sahaja yang ditegur?

Setelah menonton Buletin Utama TV3 suku semalam, aku terpanggil untuk sama-sama berkongsi dengan semua rakyat Malaysia berkenaan Laporan Ketua Audit Negara. Mungkin apa yang dilaporkan oleh Buletin Utama TV3 suku pada malam semalam, 25 Oktober 2011 adalah benar berkaitan dengan Laporan Ketua Audit Negara tapi adakah hanya 3 negeri iaitu Selangor, P.Pinang & Kelantan sahaja yang ditegur oleh Ketua Audit Negara? Adakah negeri-negeri lain yang di bawah kerajaan BN semuanya tidak ditegur oleh Ketua Audit Negara? Oh, mungkin tidak ditegur sebab takut nanti kena pecat atau digantung kerja. Selalu beringat, rezeki itu datang daripada Allah, bukan manusia. Jangan takut untuk berkata benar.


Dari sumber yang aku perolehi, berkaitan Laporan Ketua Audit Negara untuk Kerajaan Negeri Johor, didapati Kerajaan Negeri Johor berhutang sebanyak RM 334.51 juta hingga Dis 2010. Kerajaan Negeri Johor mengikut Laporan Ketua Audit Negara telah membuat empat pinjaman iaitu tiga pinjaman bagi projek bekalan air manakala satu pinjaman bagi projek Ladang Hutan Kompensatori Kedua pada bulan Disember 2010 dan berhutang sebanyak RM134.25 juta, manakala tunggakan hutang berjumlah RM334.51 juta.

Laporan itu juga menjelaskan mengikut Master Aggrement antara Kerajaan Negeri Johor, Kerajaan Persekutuan, Syarikat Air Johor Sdn Bhd, Syarikat Air Johor Holding Sdn Bhd dan Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB), pinjaman yang diterima oleh Kerajaan Negeri Johor daripada Kerajaan Persekutuan untuk membiayai projek bekalan air Johor akan diambil alih oleh PAAB.

Tapi semakan oleh Ketua Audit Negara mendapati pemgambilalihan tersebut masih belum selesai kerana baki pinjaman belum dimuktamadkan walaupun Master Aggrement telah pun ditandatangani pada 11 Mac 2009.

Projek bekalan air di Johor ni pun mungkin menerima nasib yang sama dengan apa yang telah terjadi di Negeri Kedah yang telah berjaya ditawan oleh Pakatan Rakyat dalam PRU12 yang lalu. Pendedahan mendapati banyak berlaku penyelewangan kerana Kerajaan Pusat menawarkan Geran untuk projek bekalan air ni tapi kerajaan negeri memilih untuk membuat pinjaman kerana jika menerima Geran dari Pusat, pemilihan kontraktor akan dibuat oleh pusat tapi jika membuat pinjaman, kerajaan negeri berhak untuk melantik kontraktor yang mana sudah tentu kontraktor yang dipilih dari kalangan kroni mereka.

Kerana ketamakan dalam mengejar projek mewah, kerajaan negeri sanggup untuk menggadai nasib rakyat yang akhirnya akan terbeban oleh hutang yang telah dibuat oleh pimpinan negeri. Dan sudah tentu cara untuk melangsaikan hutang tersebut adalah dengan menaikkan tariff air yang mana akan menambahkan bebanan hidup terhadap rakyatnya.


Menurut sumber lain berkaitan Laporan Ketua Audit Negara, mengikut laporan terbaru, antara teguran yang dibuat Ketua Audit Negara, ia kelakuan agensi kerajaan yang sangat jelas melanggari undang-undang.

Sebagai contoh, bangunan tambahan Perpustakaan Negara yang diduduki tanpa sijil CF tidak sepatutnya berlaku kerana sebagai sebuah agensi kerajaan, mereka mesti tahu peraturan dan risiko menduduki sesebuah bangunan tanpa Sijil Boleh Menduduki (CF).

“Demikian juga teguran terhadap banyaknya projek kerajaan diberi melalui runding terus dan ianya jelas suatu tindakan untuk memberi projek kepada kroni dan mereka yang tidak layak menerimanya.

Antara projek runding terus yang merugikan negara ialah pembelian kuda “sakit” oleh Majlis Sukan Negara. Daripada 23 ekor kuda yang dibeli dengan harga RM246,000 seekor, hanya 5 ekor sahaja layak bertanding,” kata Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Tuan Ibrahim juga membangkitkan keborosan dalam Jabatan Taman Laut Malaysia (JTLM) membelanjakan lebih daripada RM128,000, iaitu lebih 2,810% di dalam pembelian pelbagai jenis peralatan.

Yang paling menjengkelkan, kata beliau ialah pembelian satu binokular oleh JLTM pada harga RM56,350 or 2,805% tinggi daripada harga pasaran RM1,940.

“Mara (Majlis Amanah Rakyat) juga tidak kurang hebatnya kerana sanggup membeli ketuhar hampir 300% (RM1,200) lebih tinggi daripada harga pasaran RM419 dan “katil boleh lipat” pada lima kali ganda RM500 yang harga pasarannya RM100. Keborosan sedemikian ini tidak kena pada tempatnya kerana ia tidak mendatangkan sebarang faedah pada warga Mara,” tegur beliau lagi.

Selain itu, kata Tuan Ibrahim syarikat-syarikat GLC yang ditegur bertahun-tahun juga terus dilanda kerugian. Antara yang mencatat kerugian yang besar adalah Syarikat Perumahan Negara Bhd (RM21.4 juta), Indah Water Konsortium Bhd (RM33.4 juta), Aset Global Network Sdn Bhd (RM41.1 juta), Keretapi Tanah Melayu Berhad (RM92.6 juta), manakala Prasarana Bhd (RM367.1 juta).

Pada skop yang lebih besar, kata beliau ialah kenaikan hutang negara sebanyak 12.3% kepada RM407.11 billion pada 2010 daripada RM362.39 billion pada 2009.

“Ini merupakan tahun kedua berturut-turut nisbah hutang negara kepada KDNK melebihi 50% pada 53.1%,” kata beliau.

Untuk laporan penuh Ketua Audit Negara boleh diperolehi di sini. Janganlah kita mudah diperdaya dengan sumber maklumat yang mudah kita perolehi kerana sumber yang mudah diperolehi ini sangat mudah untuk memperdayakan kita. Sentiasa nilai setiap apa yang kita perolehi, jangan mudah terima dengan bulat-bulat. Wallahualam.

No comments: