Monday, February 6, 2012

Reward

Kenapa setiap perbuatan itu aku mengharapkan ganjaran hadiah? Kenapa setiap perbuatan itu aku mengaharapkan ganjaran pujian? Kenapa setiap perbuatan itu aku mengharapkan ganjaran anugerah? Kenapa setiap perbuatan itu aku mengharapkan orang untuk berterima kasih? Kenapa perlu sangat 'reward' ? Betapa ceteknya pemikiran aku ini. Aku lupa yang aku hidup di dunia ini hanyalah sementara. Ampunkanlah aku ya Allah.


Mungkin dari kecil sehingga ke alam pekerjaan, kita diajar dengan diberikan 'reward' sekiranya cemerlang dalam peperiksaan, berjaya menghabiskan puasa 30 hari, berjaya dapat masuk asrama, memenangi pertandingan, berjaya mendapat tempat di universiti, berjaya menyelesaikan masalah di tempat kerja, cemerlang dalam kerjaya dan sebagainya. Setiap kejayaan-kejayaan tadi sudah pasti kita akan diberikan ganjaran seperti hadiah, duit, pangkat, pujian dan lain-lain lagi untuk 'memotivasi' kan diri kita. Sekiranya tiada 'reward' sudah pasti ia akan demoralize diri kita untuk melakukan sesuatu yang disebutkan tadi. Kenapa ini berlaku? 


Aku berharap, aku dapat menasihati diri aku ini supaya tidak mengharapkan 'reward' sekiranya aku menjalankan tugasan seharian atau membantu insan yang lain kerana sesungguhnya, keredhaan dari Allah swt itulah tujuan utama kita hidup di dunia ini. Setiap hari kita membaca surah Al-Fatihah dalam solat kita, kita melafazkan, "Segala pujian tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam." Jadi, pujian hanyalah untuk Allah bukan manusia dan janganlah sesekali kita mengharapkan pujian dari manusia kerana ia akan menimbulkan riak

Mungkin mudah bagi aku yang belum berkahwin ini untuk mengatakan, "Janganlah kita mengajar anak-anak kita dengan memberikan mereka hadiah untuk menggalakkan mereka membuat sesuatu." Tapi, aku akan sentiasa berdoa supaya Allah akan membantu aku dalam membentuk umat Islam yang menghayati cara hidup Islam. Mungkin kita telah diajar oleh orang-orang British dahulu kala supaya memberikan ganjaran bagi setiap perbuatan yang dilakukan dan kita jadi lupa akan cara hidup Islam. Disebabkan cara hidup secara amalan yang diamalkan oleh kita, kita lupa yang sepatutnya kita hidup berasaskan Al-Quran dan Sunnah. Aku bukanlah seorang yang cukup arif tentang agama ini, tegurlah aku jika aku salah. Aku cuma ingin memperbaiki diri aku yang kurang ilmu ini dan akan berusaha untuk mencari keredhaan Allah swt. Waallahualam.

No comments: