Thursday, February 23, 2012

Faktor-faktor jadi malas untuk update blog

Ramai orang yang rajin membaca blog orang dan tidak ramai yang rajin untuk menulis blog. Aku ambil contoh diri aku sendiri. Actually aku memang sangat rajin untuk membaca blog-blog yang aku follow kat Google Reader tapi aku agak malas untuk update blog aku sendiri. Sebenarnya kalau diikutkan banyak yang nak tulis kat blog ni, tapi disebabkan beberapa faktor dan yang paling utama adalah MALAS, membuatkan blog aku ini jarang di update. Lagipun aku blogging ni bukan untuk mengejar page view tapi just for fun dan mengisi masa lapang. Di antara faktor-faktor yang menyebabkan malas untuk update blog adalah seperti berikut :

KEKURANGAN IDEA

Mungkin disebabkan faktor kekurangan idea menyebabkan blog anda jarang di update. Mungkin tiada topik yang hendak ditulis, atau tiada isu yang menarik hendak dikongsikan bersama. Tapi pada pandangan aku, jika kita rajin membaca, tidak mungkin kita kekurangan idea. Mungkin kekurangan idea bagaimana hendak menterjemahkan idea yang ada dalam bentuk penulisan.

MASA YANG SESUAI

Masa yang sesuai adalah faktor utama dalam menulis blog. Jangan sesekali kita cakap yang kita tidak cukup masa kerana Allah telah memberikan 24 jam sehari adalah sangat mencukupi cuma kita yang tidak pandai untuk membahagikan masa tersebut. Melalui pemerhatian aku, ada di antara blogger yang tegar ini, mereka tidak menulis blog bila online sahaja, tetapi mereka akan menulis di Word ataupun Notepad sebelum mereka publish di blog mereka. Tapi untuk aku pula, aku perlukan masa yang sesuai untuk update blog ini, sebagai contoh, ketika mood baik, dah tiada bahan bacaan, dah habis menonton TV series yang aku follow. So memang agak susah nak mencari masa yang sebegitu untuk aku. Hehe!

KURANG KEYAKINAN DIRI

Kebanyakkan blogger yang tegar, mereka sangat confident dengan penulisan mereka. Mereka tidak mengambil kira sensitiviti disekeliling dan sangat yakin yang mereka mempunyai followers. Tapi, aku ini agak kurang keyakinan diri untuk menulis kerana memikirkan faktor-faktor disekeliling dan terlalu menjaga hati orang lain. Itulah kelemahan yang menyebabkan blog tidak di update. Hehe! Kalau nak diikutkan, memang banyak juga benda nak ditulis tapi sebab kurang keyakinan diri untuk menulis apa yang terlintas difikiran, menyebabkan apa yang berlegar difikiran tidak dapat diterjemahkan di dalam blog.

ADA KOMITMEN YANG LAIN

Ada diantara blogger yang masih bujang dan ada blogger yang telah mendirikan rumah tangga. Tidak kira lelaki ataupun perempuan, kebanyakkan daripada blogger yang bukan menjadikan blog sebagai sumber pendapatan, mereka akan lebih komited kepada komitmen mereka yang lebih penting. Jadi, disebabkan terdapat komitmen lain yang lebih penting seperti keluarga, tunang, girlfriend / boyfriend, kerja hakiki, atau lain-lain lagi, menyebabkan blog mereka tidak update. 


Mungkin terdapat banyak lagi faktor-faktor lain yang menyebabkan blog jarang di update. Jadi, terpulanglah kepada pemilik blog itu samada untuk rajin update blog mereka atau biarkan bersawang. Hehe! Janganlah kita hendak memarahi blogger yang kita minat itu sekiranya mereka tidak update blog mereka kerana terdapat banyak faktor-faktor yang boleh menyebabkan blog mereka tidak update. 

No comments: