Sunday, August 28, 2011

Twitter @NajibRazak & twitter @yunamusic


Twitter merupakan salah satu medium untuk berkomunikasi antara satu sama lain di zaman technology masa kini. Twitter juga merupakan cara untuk seseorang mendekati orang yang glamour seperti ahli politik, artis, etc. Dengan adanya twitter, banyak maklumat yang kita boleh perolehi dengan pantas.

Sebagai contoh, dengan adanya twitter @plustrafik , para pengguna lebuhraya plus dapat mengetahui jalan-jalan yang mengalami kesesakan akibat kemalangan, baikpulih jalan, etc dengan cepat dan dapat merancang perjalanan dengan lebih baik.

Dengan adanya twitter, kejadian earthquake baru-baru ini di New York City, dapat membantu penduduk berdekatan dengan New York City untuk mengambil langkah berjaga-jaga. Satu dunia yang menggunakan twitter dapat mengetahui apa yang berlaku dan diperkatakan dengan melihat ke trends worldwide.

Di sini aku ambil contoh twitter @yunamusic dan twitter @NajibRazak :


Yuna merupakan seorang singer songwriter from Malaysia. Yuna merupakan artis Malaysia pertama yang account twitter nya disahkan (verified) pada 25 Ogos 2011. Bagaimana nak tahu account twitter seseorang itu telah verified atau belum? Korang boleh lihat pada sebelah nama di twitter individu tersebut ada bertanda () Dengan adanya tanda right itu, bermakna account twitter anda telah di verified by twitter. Bermakna, biodata anda adalah sah. Sumber diperolehi di sini.

Trends worldwide pula adalah fungsi untuk mengetahui apa yang sibuk diperkatakan di seluruh dunia. Sebagai contoh di twitter @NajibRazak. Pada 23 Ogos 2011 baru ini, di twitter @NajibRazak telah mengemukakan soalan seperti di bawah.
Tidak lama selepas @NajibRazak tweet, di trends worldwide terus keluar #1MalaysiaTshirtSlogan. Antara yang ada di #1MalaysiaTshirtSlogan adalah seperti di bawah yang diperolehi dari blog.ariff.

Berikut adalah adalah antara fungsi-funsgi twitter yang sebenarnya salah satu cara untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai. Video di bawah adalah video mempromosikan twitter yang agak menarik & simple.


No comments: