Thursday, August 25, 2011

Good bye Apple


Steve Jobs. Siapakah beliau?? For those yang tak kenal siapa beliau boleh click kat Steve Jobs. Nak kata kenal beliau ni lama dah, tak juga tapi since my bos ada cerita pasal Steve Jobs ni time meeting, so makin tertarik untuk mengenali siapa beliau.

Mungkin kat Wiki tak menceritakan detail pasal career beliau tapi apa yang diceritakan oleh my bos untuk motivate staff beliau; Steve Jobs ni kerja sebab dia minat & sayangnya kat Apple ni. Al-kisahnya, yang diceritakan oleh my bos secara ringkasnya, Steve Jobs ni suatu ketika dulu memang beliaulah yang telah menaikkan nama Apple ni dengan gadget-gadget yang menarik.

Walaubagaimana pun, disebabkan kerajinan & sayangnya beliau kat Apple ni, macam biasalah lumrah manusia, ada yang tak puas hati & ingin menjatuhkan career beliau. Kisah detail tak ingat sangat tapi yang seingat aku, beliau dipecat & disaman oleh Apple atas sebab-sebab tertentu. So beliau pun meniggalkan Apple.

Lepas beliau dijatuhkan oleh Apple, beliau telah membangunkan Pixar & Disney. Masa tu bermulalah zaman animation 3D ni. Movie paling top time tu Toy Story.

Setelah beberapa tahun beliau meniggalkan Apple, market Apple semakin merudum. Disebabkan sayangnya beliau pada Apple, beliau kembali ke Apple & menyelamatkan Apple sehingga kini.

Finally, on 24th August 2011 Steve Jobs resigns as CEO of Apple. Kalau korang nak resign, boleh ambil contoh surat resign Steve Jobs ni.

* Cerita yang ditulis agak ringkas dah aku tidak dapat mengemukakan sumber diperolehi disebabkan cerita ini diceritakan oleh bos aku. Tapi apa yang hendak disampaikan oleh bos aku, "Kita perlulah menyayangi tempat kita kerja. Kerjalah dengan seikhas mungkin. Try to adapt environment tempat kerja kita. Barulah kita dapat sayangkan kerja kita."

No comments: