Tuesday, August 23, 2011

Blogging vs Vlogging

Blogging mungkin dah biasa orang dengar & memang dah ramai pun yang tulis blog ni. Dengan zaman IT tambahan pula sekarang ni dah ada broadband (jalur lebar), so memang tiada masalah untuk someone tu tulis blog. Mostly blog yang famous ni kebanyakannya penulisan dia bagus & memenuhi citarasa pembaca. For those yang ada blog just for write something pun kira oklah tu. At least they know what is blogging.

Bertukar pula kepada Vlogging. Maybe tak ramai yang tau Vlogging tu apa? Aku pun sebenarnya tak beberapa arif pasal Vlogging ni. Actually Vlogging ni sama macam Blogging cuma kaedah penyampaian je yang berbeza. Apakah perbezaannya??

i . Blogging - Menulis
Vlogging - Video

ii. Blogging - Membaca
Vlogging - Menonton

Mungkin ada lagi perbezaan-perbezaan yang lain tapi yang aku nampak itu jela. Persamaannya, adalah kedua-dua ingin menyampaikan sesuatu pesanan dalam dua medium yang berbeza. Mungkin kaedah penyampaian secara Blogging lebih mudah berbanding Vlogging kerana Blogging, penulis tidak perlu berhadapan dengan camera berbanding Vlogging.

Kat bawah ni adalah video yang menceritakan apakah itu Vlogging dengan lebih jelas. In my opinion, Vlogging ni lebih menarik kalau Vlogger ni creative & attractive because most of the people love to watch compare to read. Kepada yang rasa berbakat macam Mat Luthfi, Anwar Hadi & Maria Elena tu, boleh lah cuba Vlogging.

No comments: