Saturday, November 19, 2011

Temubual Tun Dr Mahathir dengan BBC World


Mugkin ramai yang telah menonton video ini, dan mungkin masih ada yang belum menonton video ini lagi. Setiap orang ada pendapat dan pandangan masing-masing. Setelah menonton video ini berulang kali, aku juga ingin berkongsi pandangan tentang video ini.

Sebelum itu, secara ringkasnya, video ini mengisahkan sesi soal jawab Tun Dr Mahathir dalam rancangan BBC World. Dalam tem bual tersebut, antara perkara yang dibangkitkan adalah sistem pemerintahan demokrasi, zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir, pandangan terhadap kisah Holocaust, berkaitan golongan ekstrimis Islam dan lain-lain. Untuk penjelasan lanjut, sila tonton video di atas.

Pandangan peribadi aku, Tun Dr Mahathir adalah seorang pemimpin yang berani dan perkara ini memang tidak dapat kita nafikan. Tetapi, pada pandangan aku berkaitan pendapat beliau, "......kira-kira 1.3 billion boleh mengalahkan beberapa juta Yahudi......" tidak semestinya benar. Ini kerana Islam hanya boleh mendapat kemenangan dengan Iman dan izin daripada Allah. Mengikut sejarah Islam, kebanyakkan peperangan, umat Islam menang peperangan tersebut dengan jumlah yang minoriti.  Sebagai contoh, Khalid al-Walid mengetuai peperangan menentang orang-orang Parsi & Rom dan sebagainya. Oleh itu, kita perlu berusaha untuk meningkatkan Iman kita dan bukannya kuantiti.

Berkaitan puak pelampau Islam, dalam Al-Quran memang banyak menyebut Jihad. Cuma niat seseorang itu untuk berjihad itu hanya Allah sahaja yang mengetahui. Jadi, kita sama sekali tidak boleh mengatakan puak pelampau Islam ini sebagai jahat, kerana niat orang-orang ini hanya Allah sahaja yang tahu. Mungkin sekarang ini ramai yang sanggup mengebom diri mereka sendiri akibat terlalu taksub kepada sesuatu, itu adalah perkara yang tidak betul. Jadi, aku hanya bersetuju dengan Jihad mengikut Al-Quran dan Sunnah. 

Berkaitan soal jawab berkaitan sistem pemerintahan demokrasi, pada pandangan aku, tiada sistem pemerintahan yang secantik sistem pemerintahan Islam Madinah pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. Di antara dasar penting yang telah dilaksanakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. di bawah sistem pentadbiran Islam adalah berasakan kepada perkara-perkara berikut :

i. Menghapuskan semangat assabiyah dan menggantikannya dengan semangat ummah mengikut akidah Islam.
ii. Menjadikan Islam sebagai landasan undang-undang dan peraturan dalam hidup bermasyarakat berasaskan Al-Quran dan Sunnah.
iii. Menjadikan kaedah musyawarah sebagai kaedah yang berkesan dalam pentadbiran.
iv. Memperkenalkan peraturan bertulis iaitu Piagam Madinah
v. Mewujudkan hubungan diplomatik dengan Habsyah, Mesir, Byzantine dan Parsi.

Ini belum termasuk dari segi pembentukan ummah, Piagam Madinah, pengasas dasar ekonomi Islam, pertahanan Madinah, Syura, pembinaan masjid dan lain-lain.

Seperti yang dikatakan oleh Tun Dr Mahathir, "... but if we had a bad leader, even the democratic system would fail...". Jadi, kita perlulah memilih pemimpin yang adil. Mungkin agak sukar kita hendak memilih pemimpin yang adil sekarang ini kerana tiada pemimpin sekarang ini yang maksum. Jadi, kita perlulah memilih pemimpin yang hendak melaksanakan yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah kerana sesungguhnya, tiada sistem pemerintahan yang secantik Islam.


Tidak dinafikan Tun Dr Mahathir memang seorang yang tinggi ilmu pengetahuannya. Cuma pada pandangan aku, Tun Dr Mahathir akan menjadi seorang pemimpin Islam yang hebat sekiranya beliau mengikut cara Islam iaitu mengamalkan Al-Quran & Sunnah. Wallahualam.

No comments: