Thursday, November 17, 2011

Seedings for EURO 2012


Pot 1 : Spain, Holland, Poland*, Ukraine*.
Pot 2 : Germany, Italy, England, Russia.
Pot 3 : Croatia, Greece, Portugal, Sweden. 
Pot 4 : Denmark, France, Czech Republic, Ireland.

* Poland telah di tempatkan di dalam Group A & Ukraine di tempatkan di dalam Group D.

'Pot-pot' undian bagi EURO 2012 telah ditentukan oleh UEFA mengikut ranking dunia kecuali tuan rumah iaitu Poland dan Ukraine. Spain telah di letakkan di dalam 'Pot' yang sama dengan Finalist World Cup 2010 iaitu Holland dan juga pasukan tuan rumah. Jadi, kita tidak akan dapat menyaksikan pertemuan Finalist World Cup 2010 ini diperingkat kumpulan.

England terselamat daripada di letakkan dalam kumpulan bersama dengan musuh tradisi mereka iaitu EURO 2008 runners-up, Germany kerana mereka di letakkan di dalam 'Pot' yang sama. 2006 World Cup Champion, iaitu Italy juga di letakka di dalam 'Pot' yang sama diikuti dengan Russia. Jadi ada kemungkinan England akan di letakkan di dalam kumpulan bersama-sama dengan Spain, Portugal, dan France.

Ireland pula berada di dalam 'Pot 4' bersama-sama dengan France yang merupakan pasukan menyebabkan mereka tersingkir dalam pusingan play-off World Cup 2010 dengan jaringan kontroversi pada 2 tahun yang lalu. Jadi Ireland hanya akan dapat membalas dendam mereka ke atas pasukan France sekiranya kedua-dua pasukan layak ke peringkat seterusnya. 

Jadi, sama-sama kita nantikan proses undian EURO 2012 ini yang akan berlangsung pada 2 Disember 2011. Sekiranya Spain, England, Portugal & France di letakkan di dalam kumpulan yang sama, aku jangkakan yang juara kumpulan ini akan memenangi EURO 2012 ini. Walaubagaimana pun, aku berharap pasukan-pasukan ini tidak di letakkan di dalam kumpulan yang sama supaya diperingkat knock-out nanti, masih ada lagi pasukan-pasukan yang 'favorite' bertemu. 


No comments: