Wednesday, March 14, 2012

Apakah tujuan social network?

'Social Network' atau dalam bahasa Melayu nya adalah 'Rangkaian Sosial' sangat diperlukan oleh seluruh manusia di muka bumi ini. Siapa sangka, manusia boleh berinteraksi di antara satu dengan yang lain tidak kira di mana-mana mereka berada asalkan mempunyai rangkaian internet. Di antara social network yang terkenal buat masa kini adalah Facebook, Twitter & Google +. Mungkin ada lagi social network yang popular tetapi tidak aku ketahui. 


Berbalik kepada tajuk posting kali ini, Apakah tujuan social network? Apa yang kita lihat & yang berlaku di dunia ini, tidak kira mereka rakyat biasa, ahli politik, artis, dan sebagainya, boleh dikatakan setiap daripada manusia-manusia ini mempunyai account social network yang aku sebutkan di atas tadi. Jadi, begitu mudahnya kita hendak berkomunikasi di antara satu dengan yang lain tidak mengira siapakah individu tersebut. Melalui apa yang aku baca, pada pandangan aku, tujuan social network adalah seperti berikut.

Berkongsi maklumat 
- Dengan adanya social network seperti Facebook, Twitter & Google+ ini, kita bolehlah berkongsi maklumat apa yang kita baca, event-event yang hendak diadakan, apa yang berlaku disekitar kita dan lain-lain maklumat yang dapat mendatangkan manfaat kepada orang yang lain.

Keep in touch
- Dalam bahasa Melayu nya aku kurang pasti. Social network dapat memastikan persahabatan yang terjalin di antara satu dengan yang lain dapat dikekalkan walaupun berjauhan dengan adanya social network ini. Kita akan sentiasa dapat berhubung di antara satu dengan yang lain tanpa perlu bertemu 'face to face' jika kita berjauhan.

Mendapat maklumat dengan pantas
- Dengan adanya social network, manusia dapat mengetahui sesuatu perkara yang berlaku baik di dunia, atau di sekitar mereka dengan pantas sekali tanpa perlu menunggu berita di televisyen ataupun apa yang dilaporkan di surat khabar. Mungkin maklumat yang diperolehi tidak tepat, walaubagaimana pun, ia masih boleh dijadikan sebagai sumber yang boleh diguna pakai.

Namun, apa yang aku lihat, berlaku disekeliling aku terutama sekali bagi mereka yang beragama Islam, mereka menggunakan social network ini untuk meluahkan harapan, dan menangisi dosa-dosa mereka. Apakah kita sudah tidak mempunyai tempat mengadu yang lain? Jangan lupa, kita mempunyai Allah yang sentiasa mendengar doa dan luahan hati kita. Berdoalah kepada-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar akan permintaan hamba-Nya. 


Di sini aku ingin berkongsi sedikit apa yang telah aku baca. Di Baitulmuqaddis, terdapat sebuah tembok yang dipanggil Tembok Meratap atau Tembok Barat iaitu satu tempat yang dianggap suci oleh bangsa Yahudi dan Muslim. Ia adalah tinggalan dinding Bait Suci Kedua di Baitulmuqaddis yang dibangunkan oleh Nabi Sulaiman a.s. Bagi umat Muslim, dinding ini juga merupakan sebahagian dari dasar binaan Masjid al-Aqsa dan Masjid Omar, serta diyakini sebagai gerbang tempat berangkatnya Nabi Muhammad s.a.w. dari Baitulmuqaddis ke Syurga menaiki Buraq.

Orang Yahudi percaya bahawa tembok ini tidak hancur sebab di situlah terletaknya 'Shekhinah' (kehadiran Ilahi). Jadi pada mereka, berdoa di situ sama ertinya berdoa kepada Tuhan. Tembok ini dulunya dikenali sebagai Tembok Barat, tetapi kini disebut Tembok Ratapan kerana di situlah destinasi suci untuk orang Yahudi berdoa dan meratapi dosa-dosa mereka dengan penuh penyesalan.


Jadi, para sahabat dan rakan, berhati-hatilah apabila kita menggunakan social network ini kerana, tidak mustahil Facebook, Twitter & Google+ ini dicipta untuk menyesatkan umat Islam supaya umat Islam lebih mengadu masalah mereka di social network ini daripada memohon kepada Allah. Jadi, sentiasalah beringat tujuan sebenar kita menggunakan social network ini dan gunakanlah social network ini dengan sebaiknya. Waallahualam. 
  

1 comment:

Anonymous said...

Salam en Badrul.Nice article very true indeed.Jemputlah datang blog saya.Salam perkenalan