Tuesday, May 8, 2007

Asam Garam Kehidupan

Dah lama aku tak update aku punya blog ni. Tetiba hari ni aku ada masa & ada PC so boleh la aku mengupdate walaupun kepala otak tengah serabut ni. Sebenarnya aku nak update blog aku ni last week lagi tapi masa tak mengizinkan. Kita ni hidup ibarat satu bulatan, kejap kat atas, kejap kat bawah. Kadang-kadang happy, kadang-kadang sedih. Kejap-kejap berjaya, kejap-kejap gagal. Walau apa pun yang jadi, semuanya ada hikmahnya. Bila tiba time yang happy kita akan rasa kalau boleh biar la benda ni berterusan tapi time kita sedih, mesti kita rasa kalau boleh, biar la hari tu cepat berlalu.

Bila kira-kira balik, dah dekat 3 minggu aku tak update aku punya blog. Huh! The last thing I wrote is pasal my grandparents. Masa tu aku cakap aku nak bawa grandparents aku pergi jalan-jalan kat Putra Jaya kan, finally jadi gak. Nasib baik la akak aku pun ikut, kalau tak sure sesat. Huhu! Aku ni bukan reti sangat jalan- jalan ni. Kitorang keluar rumah pagi, sampai la ke malam. Memula pergi Alamanda that is the 1st time I go there. Lepas tu kitorang makan kat Shah Alam, kat Complex PKNS. Before that aku saja je bawa diorang pergi SACC, sebab diorang tak pernah pergi sana. Dah abis jalan-jalan, kitorang pun pergi rumah makcik aku sebab nak hantar boring PhD dia. Lepas tu makcik aku bawa pergi tengok rumah baru ni. Lepas tu kitorang Maghrib kat umah lama makcik aku. Makan malam pun kat sana gak. Around 10 pm kitorang pun sampai la kat Gombak balik.

Hari esoknya pulak, aku bawa pakcik aku & his family jalan-jalan lak. Memula kitorang pergi tengok anak dia kat asrama, lepas tu pergi makan kat Kari Kepala Ikan kat Sri Gombak. Perhh!! Memang best!! Petangnya pulak pergi hantar anak dia yang no 2 kat asrama. Lepas tu aku pun balik la umah. Time balik umah tu saja jalan dekat dengan umah nenek aku sebab nak tengok kancil ada ke tak. Huhu! Tengok yang ada kereta hitam tu je. Sedih betul.

The next week nya pulak aku pergi Port Dickson sama budak-budak umah aku masa kat seksyen 17 dengan ada beberapa orang member kitorang jugak la. Kitorang pergi 4 kereta masa tu. Yang pergi masa tu, aku, nasa, karim, alem, peje, akem, adib, mat nan & aweks, juki & kimin. Memang best la. Sebenarnya at 1st akem nak pergi umah kawan dia kahwin, lepas tu baru ingat nak singgah PD. Sekali rupa-rupanya jauh umah kawan dia tu. Budak-budak ni semua sibuk nak pergi PD. So cancel la pergi orang kahwin tu, kitorang pergi PD. Memang lama la dah aku tak pergi PD. Siap naik ‘Banana Boat’ tu.

Balik dari PD kitorang pergi main Bowling kat Summit. Aku pun tak tau la kenapa sampai la skang aku tak pandai-pandai main bowling ni. Huh! Main 2 frame pun, dua-dua aku yang last. Huh! Aku rasa tangan aku ni tak berbedung dulu. Haha! Balik dari Summit tu macam biasa la, singgah kat dengan umah nenek aku tengok kereta kancil. Rezeki aku kot malam tu, dapat gak tengok kereta kancil tu.

Last weekend pulak, aku pergi Putra Jaya dengan budak-budak umah nasa, ijat & iwan. Sampai sana jumpa apih. Memang puas la berjalan. Berjalan, bergambar. Tapi gambarnya apih tak bagi-bagi lagi. Malas tul nak mengupload. Hampes! Lepas tu masa nak balik jumpa kamal. Terharu tul sebab walaupun dia tengah dating, sanggup jumpa dengan kitorang. Huhu! Thanks.

Actually dalam masa aku sibuk berjalan-jalan ni sebenarnya aku punya otak tengah serabut. Nak elakkan dari asyik serabut je, aku pun decide untuk pergi menhappy kan diri aku ni. Sebenarnya yang paling buat aku tension sebab problem kat office. Manusia ni pun tahap kesabaran dia ada batas dia. Orang yang sabar ni selalunya, once dia dah tak boleh tahan, memang dia akan cakap semuanya direct. Kalau nak ikutkan aku ni boleh dikira penyabar gak la orangnya. (Aku rasa la..Hehe!) Baru-baru ni aku direct cakap apa yang aku tak puas hati kat boss aku & before that aku ada buat something yang aku rasa memang patut aku buat. So sekarang ni aku dah tunjukkan bad impression kat boss aku. Huh! Gamaknya memang aku tak ke mana la jawabnya.

"Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan itu dijadikan daripada api dan sesungguhnya api itu terpadam dengan air. Maka jika sesiapa di antara kamu yang dalam keadaan marah, maka bersegeralah mengambil wudhu."

(Hadis riwayat al-Imam Ahmad)

Sekarang ni aku tengah decide nak tukar kerja & right now aku memang tengah meng active kan JobStreet aku balik. Huhu! Malam ni aku kena buat solat Isytiqarah la jawabnya. Doakan la aku dapat pilih the right decision ek.

Dalam serabut-serabut ni pun sebenarnya aku pun selalu teringat yang aku dah lama tak uitm macam the week before. Kalau tak, boleh kata every week mesti aku akan datang sekali sebab nak bagi TV Series. Tapi aku rasa aku ni ganggu dia pulak kalau aku datang. Dia dah la busy nak buat kerja. So aku pun decide untuk duduk je kat umah ni. Rindu gila la!

Memang betul la orang cakap, kita hidup ni ibarat bola. Sometime kita kat atas, sometime kita kat bawah. So jangan la bersedih kalau time kita kat bawah. Ada hikmahnya tu.

No comments: