Monday, August 27, 2012

Video of the year 2012 - Oppa Gangnam Style

Buat masa ini, dan ketika ini, video & lagu terbaik di dunia ini adalah Oppa Gangnam Style. Boleh kata, almost everyday Oppa Gangnam Style akan trending di twitter. Betapa hebatnya penangan PSY dengan lagu Oppa Gangnam Style ini. Sehingga harini, sebanyak 62,888,842 view bermula 8.5.2012 sehingga 27.8.2012. Seramai 637, 978 likes, 286,213 favorites dan 23,663 dislikes untuk video ini. Seperti biasa, setiap perkara pasti ada yang suka dan tidak suka tetapi kita boleh membuat kesimpulan sekiranya likes lebih banyak dari dislikes, bermakna, video ini sememangnya 'awesome'. Mari kita layan Oppa Gangnam Style ini dulu. 


Apakah yang menarik sangat tentang video ini? 

LIRIK - Sudah pasti aku langsung tak faham lirik lagu ini tetapi setelah aku baca translation untuk lirik ini, aku rasa lirik Oppa Gangnam Style ini juga agak menarik. Iaitu mengisahkan lelaki yang berasal dari Gangnam. Selebihnya cari sendiri.

MELODI - Aku bukanlah penggubah lagu dan peminat music tetapi pada aku rentak, irama dan melodi lagu Oppa Gangnam Style ini membuatkan ramai yang menyukai lagu ini tidak mengira usia, jantina dan budaya.

TARIAN - Tarian yang agak menarik, catchy, stylo dan sexy merupakan tarikan yang membuatkan video clip ini menjadi lebih 'awesome'. Ditambah pula dengan kehadiran Yu Jea-Suk (pengacara terkenal di Korea & variety show Running Man) di penghujung video ini, dengan tarian beliau yang tersendiri.

Terdapat pelbagai parody untuk Oppa Gangnam Style ini menunjukkan betapa addict nya peminat-peminat Oppa Gangnam Style di seluruh dunia. Bukan sahaja di Asia tetapi ia telah menjadi kegilaan di negara barat juga. Di antara parody yang menarik di Malaysia, sempena Hari Raya Aidilfitri ini adalah oleh Fly FM dan MyCTVchannel. 


  
Apa-apa pun well done untuk PSY-Oppa Gangnam Style. Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin.

No comments: