Friday, August 31, 2012

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 55 Malaysia


Hari ini, tanggal 31 Ogos 2012 merupakan ulangtahun kemerdekaan Malaysia yang ke 55. Bersyukur kerana negara Malaysia masih merdeka dari dijajah oleh mana-mana negara lain. Tahun ini merupakan tahun bersejarah di negara Malaysia kerana terdapat tema sambutan kemerdekaan yang berbeza daripada negeri-negeri yang diperintah oleh parti Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Kenapa perkara ini harus berlaku di negara kita? Tidakkah ini menunjukkan negara kita tidak bersatu walaupun tidak dijajah oleh negara lain? Kita adalah negara Malaysia bukan negara Barisan Nasional ataupun negara Pakatan Rakyat. 

Aku bukanlah seorang ahli politik, aku juga bukanlah seorang wakil rakyat malah aku juga bukan pentadbir negara ini. Aku adalah rakyat Malaysia yang cintakan negara Malaysia. Kenapa pemimpin-pemimpin tidak boleh menolak fahaman politik buat seketika bagi menyambut ulangtahun kemerdekaan? Aku suka apa yang ditulis oleh Wani Ardy dalam Langit Vanilla, muka surat 139.

Jangan biar ideologi pisahkan kita. Biar semua ada pemikiran masing-masing. Lebih baik berfikir dari tidak berfikir. Dalam berkawan, kawan itu kita tidak ambil badannya saja. Kita ambil mindanya juga; seluruhnya dia. Jangan anggap kawan kita tidak boleh berfikir. Terima perbezaan dan berhenti menyuruh dia menyebelahi sesuatu pihak.

Sama-sama kita renungkan. 

Dan video oleh Mat Lutfi dan Malaysian pada tahun lepas boleh dijadikan pengajaran dan renungan buat kita semua. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 55 Malaysia.





No comments: