Monday, May 28, 2012

Hamba

Pernahkah kita terfikir yang kita ini hanyalah hamba di dunia ini? Tidak kira kaya ataupun miskin, kadangkala kita lupa yang kita ini adalah hamba kepada Allah Yang Maha Esa. Kita mungkin sedar apabila kita disedarkan yang kita ini hanyalah hamba Nya tapi kita lupa bila kita tidak disedarkan. Bagaimana kita hendak melihat adakah kita hamba Nya yang taat? Kita lihat dan muhasabah diri kita sendiri apakah kita taat akan perintah Nya? Aku bukanlah seorang yang cerdik pandai tapi aku hendak berkongsi apa yang aku dapat. 

Hamba Duit - Manusia kadangkala akan sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan duit sehingga kadangkala kita lupa akan hukum yang telah ditetapkan oleh Nya. Sebagai contoh, kerja siang malam mencari duit sehingga lupa tanggungjawab kepada Allah kerana tidak yakin duit yang diperolehi sudah cukup untuk menyara hidup keluarga. Allah tidak melarang umat Nya untuk mencari rezeki tetapi janganlah sehingga kita lupa yang dikejar adalah akhirat kelak kerana kita adalah hamba Allah bukan duit. 

Hamba Kuasa - Manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapat atau meengekalkan kuasa. Sebagai contoh, manusia sanggup menipu, mengganas, dan sebagainya demi kepentingan kuasa mereka. Terlalu memikirkan bagaimana untuk menguasai dunia ini sehingga membelakangkan agama Islam. 

Hamba Dunia - Banyak lagi mainan dunia ini yang membuatkan manusia leka. Terlalu leka memikirkan keduniaan sehingga lupa yang kita ini hanyalah hamba kepada Allah sahaja. Kenapa kita harus takut kepada mainan dunia? Dunia hanyalah sementara dan janganlah kita menjadi hamba kepada mainan dunia ini. 

Sesungguhnya, buatlah sesuatu perkara di dunia ini dengan niat kerana Allah swt dan janganlah sehingga kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba Allah swt. Tiada siapa yang tahu niat kita melakukan sesuatu itu melainkan diri kita sendiri dan Allah swt. Wallahualam. (muhasabah diri)

No comments: