Tuesday, May 15, 2012

Kaedah mendapat Kusyuk dalam Solat

Mungkin aku bukan seorang yang layak untuk memberikan tazkirah, kerana aku hanyalah insan yang serba kekurangan dengan ilmu agama. Namun aku cuma ingin berkongsi dan mengingatkan diri aku sendiri dengan apa yang aku baca. Mengikut Sheikh Dr Abu Anas, terdapat 5 kaedah untuk mendapat kusyuk di dalam solat; iaitu :

1. At-Tafahhum (التّفهّم) - Faham akan makna bacaan-bacaan di dalam solat.
2. At-Ta`zim (التعظيم)   - Mengagongkan Allah ketika menunaikan solat.
3. Al-Haibah (الهيبة)     - Berasa gerun dengan kehebatan Allah.
4. Ar-Raja’ (الرجاء)     - Sangat mengharapkan rahmat dari Allah ketika mengerjakan solat.
5. Al-Haya’ (الحياء)     - Malu dengan Allah akan kelemahan diri dalam menyempurnakan ibadah solat.

Solat adalah tiang agama. Jadi, sia-sialah jika kita solat tetapi tidak kusyuk. Semoga, video di bawah dapat menarik minat dan membantu kita sama-sama dalam untuk mengunakan kaedah yang sesuai untuk mendapatkan kusyuk dalam solat. Wallahualam.


No comments: