Monday, April 23, 2012

Only in Malaysia

Jika anda rakyat Malaysia yang sayangkan negara ini, pasti anda akan perasan apa yang berlaku di sekitar negara anda sendiri. Video di bawah menunjukkan apa yang berlaku di negara kita Malaysia. Biar apa sekali pun gelagak rakyat di negara ini, aku sentiasa berbangga kerana masih ada rakyat yang sangat mengambil berat apa yang berlaku di negara kita ini. 

Video di bawah menceritakan sebahagian besar gelagat yang sering berlaku di negara Malaysia. Di antaranya adalah :
1. Penunggang motosikal yang memakai jacket terbalik. Memang inilah yang boleh kita perhatikan di jalanraya kerana aku juga merupakan penunggang motosikal yang mengenakan gaya yang sama.

2. Penunggang motosikal menyelitkan handphone mereka di helmet ketika mereka menunggang motosikal. Perkara ini juga dapat kita lihat dilakukan oleh kebanyakkan penunggang motosikal. Mungkin satu undang-undang baru perlu diwujudkan bagi mengatasi masalah ini kerana bercakap dengan handphone sambil menunggang motosikal sangat merbahaya.

3. 'Kuasa tangan'. Rakyat Malaysia sangat hebat kerana mereka akan hanya mengangkat tangan untuk melintas jalan tanpa perlu menggunakan lampu isyarat ataupun 'zebra crossing'.

4. Panggilan 'Bos' untuk peniaga-peniaga. Seperti apa yang kita lihat, kebanyakkan daripada kita akan memanggil pelayan di restoran ataupun kedai dengan panggilan 'Bos' walaupun mereka hanyalah pelayan ataupun pekerja biasa.

5. 'Invisible person'. Ada di antara rakyat Malaysia yang sangat selamba atau dengan kata kasarnya, 'muka tidak malu' kerana mereka akan memotong barisan ketika beratur.

6. Suka meminta 'free gift' apabila membeli sesuatu barang. Haha!! Ini memang terjadi sebab aku merupakan salah sorang yang selalu buat macam ni bila membeli sesuatu barang.

7. Last kali, walaupun rakyat Malaysia ini menyokong kelab-kelab EPL yang berbeza-beza namun mereka sentiasa bersatu apabila memberikan sokongan kepada Harimau Malaya.

Selamat menonton video di bawah. Yang mana baik dijadikan teladan dan yang buruk dijauhkan.


No comments: