Sunday, July 10, 2011

Kenapa Tengok Cerita JUVANA (ISNIN-TV3-9.00PM) Tapi Tak Tengok Cerita GADOH (2009) ???


1 Malaysia sibuk & asyik bercerita pasal Bersih 2.0 tak kira televisyen, radio, internet malah di luar Malaysia pun ada juga bercerita benda yang sama. Apakah tujuan media-media tersebut cerita pasal Bersih 2.0 ?? Salah satu sebab utama untuk menyampaikan berita kepada rakyat samada sumber dari media-media tersebut boleh dipercayai atau tidak, rakyatlah yang tentukan sendiri. Selain tu juga, dengan cerita Bersih 2.0 inilah yang akan dapat menaikkan rating tak kira media internet atau televisyen. Semuanya memikirkan untung masing-masing.

Tapi ada tak media-media ini semua memikirkan cara untuk mengatasi masalah yang sedang melanda di negara Malaysia ini?? Apa yang dah berlaku, cuma tinggal sejarah, sama macam Bersih 2.0 ni juga. Kita patut buat postmortem untuk apa yang dah berlaku tapi bukan sibuk mencari kesalahan orang lain.

Ok, off topic pasal Bersih 2.0. Sekarang kita berbalik kepada tajuk entry kali ini. Andaian aku, most of the Malaysian tengok cerita JUVANA, hari Isnin jam 9.00 pm di TV3 sebab ramai office-mate aku tengok, member-member university adik aku tengok, so aku membuat andaian ramai yang tengok. Apakah yang menarik cerita JUVANA ni?


PELAKON

Boleh kata hampir semua pelakon cerita ini semuanya hebat-hebat (walaupun tak sehebat pelakon yang dah menang anugerah-anugerah bintang popular). Semuanya pandai menghayati watak. Kalau yang perempuan mesti cakap sebab ada Zahiril & kalau laki pula mesti cakap sebab ada 'Cikgu Zakiah'.

STORY LINE

Cerita remaja sekarang yang lebih kepada realiti kehidupan sebenar sangat mendapat sambutan di televisyen. Dengan cerita yang mengisahkan kehidupan di sekolah Juvana yang lebih kurang kehidupan di asrama sememangnya mendapat sambutan orang ramai.

SEBAB BOLEH DITONTON DI TV3

Bila sebut boleh ditonton di TV3, siapa yang tahu & minta cerita macam ni, for sure orang tu akan tunggu hari Isnin, jam 9.00pm mengadap depan TV. Tapi kalau tak boleh ditonton di TV3 atau mana-mana siaran televisyen, adakah cerita ini akan jadi menarik??

Ok, sebenarnya bukan nak cerita detail pun pasal cerita JUVANA ni sebab kalau agak-agak siapa yang nak tau detail, tunggulah hari Isnin, 9.00 pm, TV3 ye.

Sebenarnya nak cerita pasal cerita GADOH (2009). Cerita ini dah keluar since 2009 lagi. Tapi agak-agaklah, berapa percent rakyat Malaysia yang dah tengok kalau nak compared dengan cerita JUVANA ni? Actually jalan cerita lebih kurang sama cuma ;

JUVANA
(CERITA BUDAK SEKOLAH YANG BERMASALAH DI SEKOLAH JAHAT)
manakala
GADOH
(CERITA BUDAK SEKOLAH YANG BERMASALAH DI SEKOLAH YANG PELBAGAI KAUM).



Tadi dah cerita sedikit pasal cerita JUVANA, sekarang cerita apa pula yang menarik cerita GADOH?

1 - STORY LINE

Story line lebih kurang sama macam JUVANA tapi GADOH lebih kepada perkauman (racist). TAPI, lepas tengok nanti bandingkan, racist yang ke arah kebaikan atau keburukan.

2 - STORY LINE

Background family (cara didikan keluarga) sangat penting dalam membentuk anak Malaysia yang berguna atau supaya anak Malaysia tidak racist.

3 - STORY LINE

Mentality setiap kaum perlu diubah kalau nak hidup dalam pelbagai kaum ni, Jangan Cepat Melatah, Jangan Cepat Ikut Emosi, Jangan Ikut Amalan Lama Yang Menimbulkan Racist, etc.

4 - STORY LINE

Cerita ni memang menggambarkan kehidupan sebenar kehidupan di Malaysia. Jangan terlalu fokus kepada cerita budak-budak di sekolah tersebut, cuba tengok apa yang cuba disampaikan pasal kisah Cikgu Pengetua & Cikgu Penolong Kanan sekolah tu. Kisah cikgu-cikgu tersebut menggambarkan reality kehidupan di alam pekerjaan.

5 - STORY LINE

Cerita ni pun menggambarkan kehidupan politik di Malaysia. Cuba perhatikan di hujung babak cerita ini semasa 'Menteri Pelajaran' datang menonton persembahan teater tersebut. Itulah reality kehidupan di Malaysia. Bagaimana cikgu nak mendidik anak Malaysia kalau pihak atasan hanya membuat kerja untuk mendapatkan 'award' ??

Cukuplah sedikit sebanyak yang spoiler yang disampaikan. Kalau nak tau lagi lanjut, kenalah tonton sendiri cerita GADOH ni. Sebelum aku bagi link, bila tonton cerita ni, JANGAN CEPAT MELATAH, TONTON SAMPAI HABIS. Kalau nak tahu pasal sinopsis cerita ni sila click GADOH. Kalau nak tengok full, bolehlah tengok kat youtube, click kat GADOH.

No comments: