Tuesday, March 10, 2009

Integriti...

Erk.. Nak tulis pun serba salah.. Tapi tak tau la nape nak tulis pasal integriti ni.. Takpe la, bila kita tulis ni, selalu nya kita mengingatkan diri kita sendiri.. Bila sebut je integriti, orang mesti kaitkan dengan rasuah.. Sebenarnya, skop integriti ni luas sangat.. Bukan setakat rasuah tapi ETIKA, NILAI MURNI DALAM DIRI, seperti AMANAH, JUJUR, KEBOLEHPERCAYAAN dan juga sentiasa memelihara kepentingan awam tanpa mengambil kesempatan demi kepentingan sendiri, semua pun termasuk dalam integriti..

Secara jujurnya, pada pandangan aku sendiri, goverment sector ni memang kurang mempunyai integriti dalam diri.. Bukan semua tapi mostly, memang takde integriti.. Macam aku mention tadi, integriti bukan je RASUAH tapi sebagai contoh, waktu rehat.. Sepatutnya waktu rehat dibagi cukup 1 jam.. Kalau ikutkan, makan berapa minit la sangat..siap boleh sembang2 pulak.. Tapi kenapa pukul 2 baru nak solat??? pukul 2 dah time keje dah... waktu pun tak penah lagi kat Malaysia ni Zohor masuk pukul 2 petang.. So takde alasan la kalo nak solat gak lepas kul 2 tul tak?? Aku cakap ni sebab aku pun kekadang tu buat gak..ni mengingatkan diri sendiri la jugak..


Kita cerita pasal private sector lak.. Macam aku metion tadi, integriti ni besar skop dia.. Sebagai contoh la, sebagai technician..Bila bagi service kat rumah orang kaya, kenapa bagi service yang the best tapi bila time kat rumah flat ke, just 'ala kadar' .. Sedangkan diorang pun bayar rate yang sama.. Kat sini mungkin 2 sebab, satu mungkin sebab technician tu mengharapkan habuan @ kedua, menjadi lumrah kat Malaysia ni, asal seseorang tu berpangkat, kita hormat lebih tapi orang yang berjawatan rendah, takde hormat.. Tu pun dah menunjukkan tiadanya integriti dalam diri..
Lastly pasal rasuah.. Saje je aku cite pasal rasuah ni last kali sebab nak buka minda kita, integriti bukan lah rasuah semata-mata tapi besar skop nya..Berbalik kepada goverment sector.. Secara jujurnya, sebab aku dah pernah keje kat private sector, memang nampak perbezaan dia.. Banyak beza nya.. Bila kerja private, kita akan mencari kerja sebab bos kita takkan boleh tengok kita senang..Tapi tak pulak goverment, semua nya nak kena suruh, baru nak buat..Tu pun dah lama baru la jalan, tak pun selagi takda apa-apa kepentingan, memang tak jalan la kerja tu.. APA BENDA NI??? Kita dah dibayar gaji dengan DUIT RAKYAT... bukannya masih nak mengharapkan duit tepi baru nak jalan kerja... Tazkirah Maghrib tadi, nanti bila kita mati nanti, kita akan disoal, "Dari mana kita dapat sumber pendapatan, ke mana kita sumbangkan??" Sama2 la kita fikir2 kan..

Aku tulis ni sebab nak mengingatkan kawan2 dan diri aku sendiri... Kekadang, kita tak perasan kita buat salah tapi sama2 la kita tegur menegur.. Aku pun sebenarnya tak tau nak update apa tapi sebab ada member suruh update, aku pun update la..Hehe!! Lagipun baru balik dari induksi last 2 week.. So banyak la nasihat2 yang diberi oleh penceramah2..



3 comments:

Anonymous said...

erk...terkena kt diri sendiri ni..hehe..papepun akn cuba u ubh jd y lbih baik..tq

arezeizul said...

mcm kenal je pic itew....

Penulis Biasa said...

arezeizul,
mesti la kenal, camera ko..hehe!!

ally,
sama2 la..